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dc.contributor.authorGonçalves, Katieli Fagundespt_BR
dc.contributor.authorMenegazzo, Gabriele Rissottopt_BR
dc.contributor.authorHilgert, Juliana Balbinotpt_BR
dc.contributor.authorHugo, Fernando Nevespt_BR
dc.contributor.authorGiordani, Jessye Melgarejo do Amaralpt_BR
dc.date.accessioned2021-12-07T04:31:00Zpt_BR
dc.date.issued2021pt_BR
dc.identifier.issn1413-8123pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10183/232607pt_BR
dc.description.abstractThe scope of this study was to evaluate the influence of contextual and individual factors associated with dissatisfaction of users of the Unified Health System (SUS) with the care provided by dentists in Primary Health Care. It is a crosssectional and multilevel study, based on secondary data derived from a national basic research project to assess user satisfaction with the SUS. Data were collected by the Ombudsman’s Department of the SUS by telephone contact with a sample of 35,393 individuals from around the country. Contextual and individual variables were associated with dissatisfaction with the dental service provided by the SUS. For the analysis, Stata version 11.0 software was used together with multilevel random effects logistic regression. A total of 2,331 individuals from 61 municipalities were included in the final sample of satisfaction with the dental service. Only 43% of the participants reported that their claims had been resolved, and a seven times greater chance of dissatisfaction was perceived for those individuals who had unresolved demand in relation to those who resolved it. This research provides input that can subsidize the government in actions aimed at improving access and quality of care provided in dental care.en
dc.description.abstractO objetivo deste estudo foi avaliar a influência de fatores contextuais e individuais associados à insatisfação dos usuários do Sistema Único de Saúde (SUS) com o atendimento prestado pelo cirurgião-dentista na Atenção Primária à Saúde. Estudo transversal multinível, fundamentado em dados advindos de uma pesquisa de base nacional para avaliação da satisfação dos usuários com o SUS. Os dados foram coletados pelo Departamento de Ouvidoria Geral do SUS por meio de contato telefônico de uma amostra de 35.393 indivíduos de todo o país. Variáveis contextuais e individuais foram associadas à insatisfação com o serviço odontológico prestado pelo SUS. Para as análises, foi utilizado o software Stata versão 11.0 e realizada uma regressão logística multinível de efeitos aleatórios. Um total de 2.331 indivíduos de 61 municípios foram incluídos na amostra final de satisfação com o serviço odontológico. Apenas 43% dos participantes relataram haver resolução de seus pedidos e percebeu-se uma chance sete vezes maior de insatisfação para aqueles indivíduos que tiveram demanda não resolvida em relação aos que a resolveram. A presente pesquisa traz elementos que podem subsidiar o governo em ações voltadas para a melhoria do acesso e qualidade do atendimento prestado na atenção odontológica.pt_BR
dc.format.mimetypeapplication/pdfpt_BR
dc.language.isoporpt_BR
dc.relation.ispartofCiência & saúde coletiva. Rio de Janeiro. Vol. 26, Supl. 2 (2021), p. 3715-3724pt_BR
dc.rightsOpen Accessen
dc.subjectDental careen
dc.subjectAssistência odontológicapt_BR
dc.subjectPrimary health careen
dc.subjectAtenção primária à saúdept_BR
dc.subjectOmbudsmanen
dc.subjectDefesa do pacientept_BR
dc.subjectSatisfação do pacientept_BR
dc.subjectPatient satisfactionen
dc.subjectSistema Único de Saúdept_BR
dc.subjectUnified health systemen
dc.titleFatores contextuais e individuais associados à insatisfação com a assistência odontológica no Brasilpt_BR
dc.title.alternativeContextual and individual factors associated with dissatisfaction with dental care in Brazil en
dc.typeArtigo de periódicopt_BR
dc.identifier.nrb001133766pt_BR
dc.type.originNacionalpt_BR


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