A prática docente na educação de jovens e adultos : construindo novas possibilidades
View/ Open
Date
2020Type
Title alternative
The teaching practice in Young and Adult Education : building new possibilities
Abstract in Portuguese (Brasil)
O presente artigo tem por objetivo refletir sobre a possibilidade de novas práticas na Educação de Jovens e Adultos, apontando para novos horizontes para esta modalidade de ensino. Esta reflexão teve como ponto de partida a prática de Estágio, no curso de Licenciatura em Pedagogia a Distancia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. A realidade da EJA no país nos mostra que, embora seja uma modalidade diferente da educação regular, as práticas ali estabelecidas refletem velhas práxis docen ...
O presente artigo tem por objetivo refletir sobre a possibilidade de novas práticas na Educação de Jovens e Adultos, apontando para novos horizontes para esta modalidade de ensino. Esta reflexão teve como ponto de partida a prática de Estágio, no curso de Licenciatura em Pedagogia a Distancia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. A realidade da EJA no país nos mostra que, embora seja uma modalidade diferente da educação regular, as práticas ali estabelecidas refletem velhas práxis docentes centradas no conteúdo, sem considerar os sujeitos, sua história, sua realidade e necessidades. Neste sentido, a partir do trabalho desenvolvido com a metodologia dos Projetos de Aprendizagem (PA), considerando os sujeitos como foco central da prática docente, buscou-se transformar o espaço da sala de aula em um ambiente dinâmico, de interação, de práticas colaborativas e aprendizagem, explorando os espaços escolares e as tecnologias da informação e de comunicação. ...
Abstract
This article aims to reflect on the possibility of new practices in Youth and Adult Education, pointing to new horizons for this type of teaching. This reflection had as its starting point the practice of Internship, in the Distance Education Degree course at theFederal University of Rio Grande do Sul. The reality of EJA in the country shows us that, although it is a different modality from regular education, the practices established there reflect old teaching praxis centered on the content, w ...
This article aims to reflect on the possibility of new practices in Youth and Adult Education, pointing to new horizons for this type of teaching. This reflection had as its starting point the practice of Internship, in the Distance Education Degree course at theFederal University of Rio Grande do Sul. The reality of EJA in the country shows us that, although it is a different modality from regular education, the practices established there reflect old teaching praxis centered on the content, without considering the subjects, their history, their reality and needs. In this sense, based on the work developed with the Learning Projects (PA) methodology, considering the subjects as the central focus of teaching practice, we sought to transform the classroom space into a dynamic environment, of interaction, of collaborative practices and learning, exploring school spaces and information and communication technologies. ...
In
Olhares & trilhas. Uberlândia, MG. Vol. 22, n. 2 (maio/ago. 2020), p. [203]-220
Source
National
Collections
-
Journal Articles (41081)Humanities (7147)
This item is licensed under a Creative Commons License