Educacao e mídia : leituras de desenhos animados na escola
View/ Open
Date
2013Type
Title alternative
Education and media cartoon readings in school
Educación y media: lecturas de dibujos animados en la escuela
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
Este artigo busca problematizar a leitura da visualidade contemporânea na escola, enfocando criações audiovisuais da mídia televisiva. Analisa, com base no referencial teórico e metodológico da semiótica discursiva, três episódios do desenho animado Bob Esponja Calça Quadrada, quanto aos efeitos de sentido produzidos na inter-relação das diferentes linguagens que os constituem, e as significações que as crianças lhes atribuem. Para conhecer as significações das crianças, foi constituído um grup ...
Este artigo busca problematizar a leitura da visualidade contemporânea na escola, enfocando criações audiovisuais da mídia televisiva. Analisa, com base no referencial teórico e metodológico da semiótica discursiva, três episódios do desenho animado Bob Esponja Calça Quadrada, quanto aos efeitos de sentido produzidos na inter-relação das diferentes linguagens que os constituem, e as significações que as crianças lhes atribuem. Para conhecer as significações das crianças, foi constituído um grupo focal com uma turma de 4ª série do Ensino Fundamental que, após assistir cada um dos episódios, expressou suas leituras. Ao ler essas produções, as crianças relacionaram a fatos do seu cotidiano, tematizando-os. As conclusões evidenciam a importância de refletir sobre a visualidade contemporânea na escola, procurando apreender tanto seus efeitos de sentido como o que as crianças significam ao interagirem com tais produções; e apontam possibilidades de leitura de criações audiovisuais. ...
Abstract
This article seeks to problematize the reading of contemporary visuality in school, focusing on the audiovisual creations in the television medium. It analyzes, based on theoretical and methodological references of discourse semiotics, three episodes of the cartoon Sponge Bob Square Pants, in regards to effects of meaning produced in the interrelation of the different languages that constitute them, and the meanings children attribute to them. To know the meaning the children gave to the cartoo ...
This article seeks to problematize the reading of contemporary visuality in school, focusing on the audiovisual creations in the television medium. It analyzes, based on theoretical and methodological references of discourse semiotics, three episodes of the cartoon Sponge Bob Square Pants, in regards to effects of meaning produced in the interrelation of the different languages that constitute them, and the meanings children attribute to them. To know the meaning the children gave to the cartoon, a focal group was constituted from a 4th grade Elementary School class that, after watching each of the episodes, expressed their readings of them. By reading these productions, the children related to facts from their daily routine, turning them into themes. The findings show the importance of reflecting on contemporary visuality in school, seeking to gather both the effects of meaning and what the children mean when they interact with such productions, and signal to possibilities of reading of audiovisual creations. ...
Resumen
Este artículo busca problematizar la lectura de la visualidad contemporánea en la escuela, enfocando creaciones audiovisuales de la media de televisión. Analiza, con base en el referencial teórico y metodológico de la semiótica discursiva, tres episodios del dibujo animado Bob Esponja Pantalones Cuadrados, en cuanto a los efectos de sentido producidos en la interrelación de los diferentes lenguajes que los constituyen, y las significaciones que los niños les atribuyen. Para conocer las signific ...
Este artículo busca problematizar la lectura de la visualidad contemporánea en la escuela, enfocando creaciones audiovisuales de la media de televisión. Analiza, con base en el referencial teórico y metodológico de la semiótica discursiva, tres episodios del dibujo animado Bob Esponja Pantalones Cuadrados, en cuanto a los efectos de sentido producidos en la interrelación de los diferentes lenguajes que los constituyen, y las significaciones que los niños les atribuyen. Para conocer las significaciones de los niños, se constituyó un grupo focal con un grupo de 4º. año de Enseñanza Fundamental (la Primaria en Brasil), que, después de ver cada uno de los episodios, expresó sus lecturas. Al leer essas producciones, los niños los relacionaron a los hechos de su cotidiano, tematizándolos. Las conclusiones evidencian la importancia de reflexionar sobre la visualidad contemporánea en la escuela, buscando apreender tanto sus efectos de sentido como lo que los niños significan al interaccionar con dichas producciones, y señalan posibilidades de lectura de creaciones audiovisuales. ...
In
Reflexão e ação. Santa Cruz do Sul, RS. Vol. 21, n. 2 (2013), p. 89-115
Source
National
Collections
-
Journal Articles (40917)Humanities (7117)
This item is licensed under a Creative Commons License