Foucault e a análise do discurso em educação
View/ Open
Date
2001Author
Type
Title alternative
Foucault and analysis of discourse on educational researches
Abstract in Portuguese (Brasil)
Neste artigo são apresentados e discutidos alguns importantes conceitos da teoria do discurso de Michel Foucault, especialmente os conceitos de enunciado, prática discursiva, sujeito e heterogeneidade do discurso. A partir do referencial foucaultiano, explicita-se a íntima relação entre discurso e poder, bem como as várias e complexas formas de investigar as coisas ditas. O objetivo é mostrar a produtiva contribuição desse referencial teórico e metodológico para as pesquisas em educação, nas ...
Neste artigo são apresentados e discutidos alguns importantes conceitos da teoria do discurso de Michel Foucault, especialmente os conceitos de enunciado, prática discursiva, sujeito e heterogeneidade do discurso. A partir do referencial foucaultiano, explicita-se a íntima relação entre discurso e poder, bem como as várias e complexas formas de investigar as coisas ditas. O objetivo é mostrar a produtiva contribuição desse referencial teórico e metodológico para as pesquisas em educação, nas quais que se pretende analisar discursos. ...
Abstract
In this paper, I present and discuss some important concepts from Michel Foucaults theory of discourse, specially the concepts of statement, discoursive practice, subject and discoursive heterogeneity. From this theoretical reference, I explain the intimate relation between discourse and power, as well as several and complex forms to investigate expressed things. The aim is to indicate productive contribution of this theoretical and methodological reference to educacional researches which in ...
In this paper, I present and discuss some important concepts from Michel Foucaults theory of discourse, specially the concepts of statement, discoursive practice, subject and discoursive heterogeneity. From this theoretical reference, I explain the intimate relation between discourse and power, as well as several and complex forms to investigate expressed things. The aim is to indicate productive contribution of this theoretical and methodological reference to educacional researches which intend to analyze discourses. ...
In
Cadernos de pesquisa. São Paulo. N. 114 (nov. 2001), p. 197-223
Source
National
Collections
-
Journal Articles (39951)Humanities (6878)
This item is licensed under a Creative Commons License