Portfólio de aprendizagem como espaço de construção do conhecimento
View/ Open
Date
2013Type
Title alternative
Learning portfolio as a space for knowledge building
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
Este artigo tem como objetivo analisar o processo da construção e reconstrução de conhecimento no Portfólio de Aprendizagens, através dos registros onde os alunos descrevem suas reflexões, por meio da mediação das tutoras e professoras. Foram escolhidos três portfolios de uma mesma turma, presentes no contexto de um Curso de Pedagogia (PEAD)1 , ministrado na modalidade a distância da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Este estudo partiu de uma concepção sócio histórica, com cunho qualit ...
Este artigo tem como objetivo analisar o processo da construção e reconstrução de conhecimento no Portfólio de Aprendizagens, através dos registros onde os alunos descrevem suas reflexões, por meio da mediação das tutoras e professoras. Foram escolhidos três portfolios de uma mesma turma, presentes no contexto de um Curso de Pedagogia (PEAD)1 , ministrado na modalidade a distância da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Este estudo partiu de uma concepção sócio histórica, com cunho qualitativo, evidenciando, na analise, diferentes formas de utilização do portfolio sendo a primeira forma aquela em que não há a retomada das aprendizagens por parte da aluna, a segunda forma aquela em que a retomada ocorre após os comentários das tutoras e a terceira aquela em que a retomada ocorre de forma autônoma. ...
Abstract
This article aims to analyze the process of construction and reconstruction of knowledge in Portfolio Learning through the records where students describe their thoughts, through the mediation of the tutors and teachers. Three portfolios were chosen in the same class, present in the context of a Pedagogy Course (PEAD) [1], ministered in the distance at the Federal University of Rio Grande do Sul. This study started from a socio historical design with a qualitative , showing, in the analysis, di ...
This article aims to analyze the process of construction and reconstruction of knowledge in Portfolio Learning through the records where students describe their thoughts, through the mediation of the tutors and teachers. Three portfolios were chosen in the same class, present in the context of a Pedagogy Course (PEAD) [1], ministered in the distance at the Federal University of Rio Grande do Sul. This study started from a socio historical design with a qualitative , showing, in the analysis, different ways to use the portfolio being the first form that in which there isn't the resumption of learning by the student, the second one in which the resumption occurs after the comments of the tutors and the third one in which the resumption occurs autonomously. ...
In
RENOTE : revista novas tecnologias na educação. Vol. 11, n. 2 (jul. 2013), 11 f.
Source
National
Collections
-
Journal Articles (40361)Humanities (6937)
This item is licensed under a Creative Commons License