A teoria da linguagem de Émile Benveniste : uma abertura para os estudos em aquisição da linguagem
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Date
2020Type
Title alternative
Émile Benveniste's theory of language : an opening to language acquisition studies
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
Este artigo defende que a teoria da linguagem de Émile Benveniste abre possibilidades para os estudos em aquisição da linguagem. Para tanto, realiza-se um duplo movimento: retrospectivo, com o retorno às reflexões benvenistianas sobre a relação da criança com sua língua materna e a escrita dessa língua; prospectivo, com a análise de recortes enunciativos de experiências da criança na linguagem. Em ambos os movimentos, salienta-se a questão do simbolismo da linguagem como fundamento da abstração ...
Este artigo defende que a teoria da linguagem de Émile Benveniste abre possibilidades para os estudos em aquisição da linguagem. Para tanto, realiza-se um duplo movimento: retrospectivo, com o retorno às reflexões benvenistianas sobre a relação da criança com sua língua materna e a escrita dessa língua; prospectivo, com a análise de recortes enunciativos de experiências da criança na linguagem. Em ambos os movimentos, salienta-se a questão do simbolismo da linguagem como fundamento da abstração e princípio da imaginação criadora e, consequentemente, como condição da constituição da criança enquanto falante e escrevente em sua língua materna. ...
Abstract
This article argues that Émile Benveniste’s theory of language opens up for possibilities of language acquisition studies. For this purpose, a double movement is performed: a retrospective one, with a review in the Benvenistian reflections about the relation between the child and his/her mother tongue and the writing of this language; and a prospective one, with the analysis of enunciative clippings of the child’s experiences in language. In both movements, language symbolism is highlighted as ...
This article argues that Émile Benveniste’s theory of language opens up for possibilities of language acquisition studies. For this purpose, a double movement is performed: a retrospective one, with a review in the Benvenistian reflections about the relation between the child and his/her mother tongue and the writing of this language; and a prospective one, with the analysis of enunciative clippings of the child’s experiences in language. In both movements, language symbolism is highlighted as the basis of abstraction and the principle of creative imagination and, consequently, as a condition for the constitution of the child as a speaker and writer in his/her mother tongue. ...
In
Fragmentum. Santa Maria, RS. N. 56 (jul./dez. 2020), p. [259]-280
Source
National
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