Práticas lúdicas na educação matemática escolar : a escola nos fluídos da modernidade líquida
View/ Open
Date
2015Type
Title alternative
Playful practices in teaching math : school in the fluids of liquid modernity
Abstract in Portuguese (Brasil)
O presente texto pretende discutir possíveis entrelaçamentos entre o lúdico na Educação Matemática Escolar e as características da Modernidade líquida. Com este intento, o artigo corrobora com as ideias de Karla Saraiva e Alfredo Veiga-Neto evidenciadas em um estudo que se utiliza desta metáfora, proposta por Zygmunt Bauman, para pensar as mudanças ocorridas na Educação e as recentes transformações na sociedade. Para propor possíveis articulações entre estes aspectos e as práticas lúdicas é fei ...
O presente texto pretende discutir possíveis entrelaçamentos entre o lúdico na Educação Matemática Escolar e as características da Modernidade líquida. Com este intento, o artigo corrobora com as ideias de Karla Saraiva e Alfredo Veiga-Neto evidenciadas em um estudo que se utiliza desta metáfora, proposta por Zygmunt Bauman, para pensar as mudanças ocorridas na Educação e as recentes transformações na sociedade. Para propor possíveis articulações entre estes aspectos e as práticas lúdicas é feita uma análise, a partir da perspectiva foucaultiana, do enunciado que diz da importância do lúdico para ensinar Matemática, presente nos anais do XI ENEM (Encontro Nacional de Educação Matemática). A análise aponta para enunciações que se entrelaçam aos aspectos da Modernidade Líquida, o que nos permite sugerir uma reflexão acerca da escola imersa nos fluídos desta sociedade e como as práticas lúdicas nas aulas de Matemática contribuem para a constituição dos sujeitos. ...
Abstract
This paper intends to discuss possible entanglements between the play in School Mathematics Education and the characteristics of liquid modernity. With this intent, the article confirms the ideas of Karla Scott and Alfredo Veiga-Neto evidenced in a study that uses this metaphor, proposed by Zygmunt Bauman, to think the changes in education and the recent changes in society. To suggest possible connections between these aspects and the playful practice it is made an analysis from Foucault's pers ...
This paper intends to discuss possible entanglements between the play in School Mathematics Education and the characteristics of liquid modernity. With this intent, the article confirms the ideas of Karla Scott and Alfredo Veiga-Neto evidenced in a study that uses this metaphor, proposed by Zygmunt Bauman, to think the changes in education and the recent changes in society. To suggest possible connections between these aspects and the playful practice it is made an analysis from Foucault's perspective, from the statement that says the importance of playfulness to teach Mathematics in the annals of this ENEM XI (National Conference of Mathematics Education). The analysis points to utterances that are intertwined to the aspects of the Liquid Modernity, which allows us to suggest a reflection on the school immersed in fluids of this society and how the recreational practices in Mathematics classes contribute to the constitution of the subjects. ...
In
Educação Matemática Pesquisa [recurso eletrônico]. São Paulo, SP : PUCSP, 2015. Vol. 17, n. 2 (2015), p. 216-231
Source
National
Collections
-
Journal Articles (42354)Humanities (7339)
This item is licensed under a Creative Commons License
