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dc.contributor.authorKoltermann, Gabriellapt_BR
dc.contributor.authorBecker, Natáliapt_BR
dc.contributor.authorSilva, Júlia B. Lopespt_BR
dc.contributor.authorGomiero, Juliana Sampaio Guedespt_BR
dc.contributor.authorPaiva, Giulia Moreirapt_BR
dc.contributor.authorHaase, Vitor Geraldipt_BR
dc.contributor.authorSalles, Jerusa Fumagalli dept_BR
dc.date.accessioned2020-10-22T04:07:00Zpt_BR
dc.date.issued2020pt_BR
dc.identifier.issn1980-5764pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10183/214325pt_BR
dc.description.abstractIntroduction: Reading disability (RD) and Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) symptoms often co-occur in school-age children. Methods: The present study evaluated the performance of 216 Brazilian children from 3rd and 4th grades on “cool” executive function (EF) abilities and phonological processing. The children were divided into three groups: those with ADHD symptoms only, those with RD only, and controls. Results: MANOVA analyses, controlling for age and nonverbal intelligence, showed worse performance for the RD group, compared to the ADHD symptoms group, on measures of phonological processing (phonemic awareness, phonological short-term memory, and lexical access) and “cool” EF components (orthographic verbal fluency and processing speed). The ADHD symptoms group did not differ from the control group on the majority of the “cool” EF tasks. Compared to the control group, the ADHD symptoms group and the RD group both showed significantly more errors in rapid automatized naming of figures, which evaluates the inhibition component of EF; performance on this task was similar for these groups. Conclusion: We conclude that children with RD have greater impairment in phonological processing and “cool” EF compared to those with ADHD symptoms. Furthermore, deficits in inhibitory control may be shared among children with both conditions.en
dc.description.abstractIntrodução: Dificuldades de leitura (DL) e sintomas do Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade (TDAH) frequentemente coocorrem em crianças escolares. Métodos: O presente estudo comparou o desempenho em FE “frias” e processamento fonológico de 216 crianças brasileiras de 3ª e 4ª anos, que foram divididas em três grupos: apenas com sintomas de TDAH, apenas em DL e controles. Resultados: As análises de MANOVA, controlando para idade e inteligência não-verbal, indicaram que o grupo com DL apresentou desempenho significativamente inferior ao grupo com sintomas de TDAH nas medidas de processamento fonológico (consciência fonológica, memória verbal de curto prazo e acesso lexical) e em componentes das FE “frias” (fluência verbal ortográfica e velocidade de processamento). O grupo com sintomas de TDAH não se diferiram do grupo controle na maior parte das tarefas de FE “frias”. Ambos os grupos com sintomas de TDAH e DL apresentaram desempenhos significativamente menores (mais erros) em comparação às crianças de desenvolvimento típico na tarefa de Nomeação Seriada Rápida de figuras que avalia o componente de controle inibitório, e o desempenho foi semelhante entre os grupos. Conclusão: Conclui-se que crianças com DL apresentam maior comprometimento em processamento fonológico e FE “frias” em comparação àquelas com sintomas de TDAH e que déficits no controle inibitório podem ser compartilhados entre crianças com ambas as condições.pt_BR
dc.format.mimetypeapplication/pdfpt_BR
dc.language.isoengpt_BR
dc.relation.ispartofDementia & Neuropsychologia. São Paulo. Vol. 14, n.1 (jan./mar. 2020), p. 47-55.pt_BR
dc.rightsOpen Accessen
dc.subjectTranstorno do déficit de atenção com hiperatividadept_BR
dc.subjectAttention deficit hyperactivity disorderen
dc.subjectReading disabilityen
dc.subjectDistúrbios da leiturapt_BR
dc.subjectCognitionen
dc.subjectNeuropsicologiapt_BR
dc.subjectCriançapt_BR
dc.subjectChilden
dc.subjectCogniçãopt_BR
dc.subjectNeuropsychologyen
dc.titleAre “cool” executive function impairments more salient in ADHD symptoms than in reading disability?pt_BR
dc.title.alternativeDéficits em funções executivas “frias” são mais salientes nos sintomas de TDAH que na dificuldade de leitura? pt
dc.typeArtigo de periódicopt_BR
dc.identifier.nrb001118036pt_BR
dc.type.originNacionalpt_BR


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