“Você vê. você lê. você ouve” : a convergência entre rádio, on-line e jornal em GaúchaZH
View/ Open
Date
2020Type
Title alternative
“You see. you read. you listen” : the convergence of radio, on-line and newspaper in GaúchaZH
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
Analisa-se a integração entre diferentes veículos de uma mesma empresa de comunicação, o Grupo RBS. Com base na economia política da comunicação, apresentase a plataforma digital GaúchaZH, resultado da união das marcas da Rádio Gaúcha e do jornal Zero Hora, dentro de uma redação integrada que engloba ainda o Diário Gaúcho. Partindo de pesquisa bibliográfica e entrevistas, avaliase que tal processo é parte de uma cultura de convergência (JENKINS, 2009) marcada pela multiplicidade da oferta (BRIT ...
Analisa-se a integração entre diferentes veículos de uma mesma empresa de comunicação, o Grupo RBS. Com base na economia política da comunicação, apresentase a plataforma digital GaúchaZH, resultado da união das marcas da Rádio Gaúcha e do jornal Zero Hora, dentro de uma redação integrada que engloba ainda o Diário Gaúcho. Partindo de pesquisa bibliográfica e entrevistas, avaliase que tal processo é parte de uma cultura de convergência (JENKINS, 2009) marcada pela multiplicidade da oferta (BRITTOS, 2006). Conclui-se que esse produto digital é símbolo contemporâneo do jornalismo como negócio, em que é demandado dos profissionais que assumam múltiplas funções (FERRARETTO; MORGADO; SABALLA JR., 2018), enquanto as empresas de comunicação buscam manter sua relevância social e viabilidade econômica. ...
Abstract
Newsroom integration among different vehicles of the same media company, Grupo RBS, are the focus of this analysis. Based on political economy of communication, the digital platform GaúchaZH is presented as a result from the union of Rádio Gaúcha and the newspaper Zero Hora in a process of convergence that also includes Diário Gaúcho. Through bibliographic research and interviews, this process is seen as part of a convergence culture (JENKINS, 2009) characterized by offer multiplicity (BRITTOS, ...
Newsroom integration among different vehicles of the same media company, Grupo RBS, are the focus of this analysis. Based on political economy of communication, the digital platform GaúchaZH is presented as a result from the union of Rádio Gaúcha and the newspaper Zero Hora in a process of convergence that also includes Diário Gaúcho. Through bibliographic research and interviews, this process is seen as part of a convergence culture (JENKINS, 2009) characterized by offer multiplicity (BRITTOS, 2006). The conclusion is that such digital product is a contemporary symbol of journalism as a business, in which professionals are required to assume multiple functions (FERRARETTO; MORGADO; SABALLA JR., 2018) while media companies try to maintain their social relevance and economic viability. ...
In
A influência da comunicação 2 [recurso eletrônico]. Ponta Grossa, PR: Atena, 2020. p. 1-13
Collections
-
Books and Books Chapters (5609)Applied and Social Sciences (1108)
This item is licensed under a Creative Commons License