Professoras de dança na escola pública do RS : a apropriação docente como modo de invenção e de resistência
View/ Open
Date
2020Type
Title alternative
Dance teachers in Rio Grande do Sul state schools : teacher adaptation as a form of creativity and resistance
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
O texto discorre sobre o início de carreira na profissão docente em Dança, tendo como foco as narrativas de cinco professoras de Dança atuantes em escolas públicas estaduais do Rio Grande do Sul. A partir de análise narrativa e discussão teórica, considera que a apropriação da professora de Dança ao contexto escolar envolve, entre outros aspectos, a preparação prévia para atuar nesse ambiente de trabalho; a recepção da comunidade escolar à nova integrante; as condições psicoemocionais da profis ...
O texto discorre sobre o início de carreira na profissão docente em Dança, tendo como foco as narrativas de cinco professoras de Dança atuantes em escolas públicas estaduais do Rio Grande do Sul. A partir de análise narrativa e discussão teórica, considera que a apropriação da professora de Dança ao contexto escolar envolve, entre outros aspectos, a preparação prévia para atuar nesse ambiente de trabalho; a recepção da comunidade escolar à nova integrante; as condições psicoemocionais da profissional; a habilidade para transformar saberes adquiridos em novos saberes; e o tempo de trabalho, que provoca a definição e a assunção de características profissionais, tais como, a perícia na resolução de conflitos típicos de sala de aula e o estabelecimento de uma relação de confiança com a escola e seus agentes. ...
Abstract
The present text discusses the career start of Dance teachers, focusing on the stories of five female Dance teachers who work in state schools in Rio Grande do Sul, Brazil. Based on narrative analysis and theoretical discussion, it considers that the adaptation of Dance teachers to the school context involves, among other aspects, their preparation to work in this type of setting, the way they are welcomed by the school community, their psycho-emotional conditions, their ability to translate kn ...
The present text discusses the career start of Dance teachers, focusing on the stories of five female Dance teachers who work in state schools in Rio Grande do Sul, Brazil. Based on narrative analysis and theoretical discussion, it considers that the adaptation of Dance teachers to the school context involves, among other aspects, their preparation to work in this type of setting, the way they are welcomed by the school community, their psycho-emotional conditions, their ability to translate knowledge acquired into new knowledge, and their working time, which helps them develop and define professional skills, such as handling typical classroom conflicts and building a trusting relationship with the school and its agents. ...
In
Iaça : Artes da Cena. Macapá : Universidade Federal do Amapá, 2020. Vol. 3, n. 1 (2020), p. 13-24
Source
National
Collections
-
Journal Articles (41542)
This item is licensed under a Creative Commons License