Aprendizagem baseada em projetos no ensino de Física : uma revisão da literatura
View/ Open
Date
2017Type
Title alternative
Project-based learning in Physics Education : an example from the controversy on the ontological status of inertial forces
Abstract in Portuguese (Brasil)
Este trabalho apresenta uma revisão da literatura sobre a Aprendizagem Baseada em Projetos (ABP) no contexto do Ensino de Física. O objetivo é apresentar uma breve revisão histórica da ABP e traçar um panorama das publicações da área a fim de identificar e descrever as principais concepções e orientações metodológicas a respeito da ABP, bem como os referenciais teóricos de aprendizagem e metodologias de pesquisa que têm sido utilizados. Os resultados apontam predominância da metodologia qualita ...
Este trabalho apresenta uma revisão da literatura sobre a Aprendizagem Baseada em Projetos (ABP) no contexto do Ensino de Física. O objetivo é apresentar uma breve revisão histórica da ABP e traçar um panorama das publicações da área a fim de identificar e descrever as principais concepções e orientações metodológicas a respeito da ABP, bem como os referenciais teóricos de aprendizagem e metodologias de pesquisa que têm sido utilizados. Os resultados apontam predominância da metodologia qualitativa nas pesquisas sobre o tema, considerável dispersão das concepções e orientações metodológicas e preocupante descuido acerca dos referenciais teóricos de aprendizagem. ...
Abstract
This work presents a literature review on Project-Based Learning (PBL) in the context of Physics Education. It aims at both presenting a brief historical review of PBL and providing an overview of the publications in this field in order to identify and describe the main concepts and methodological guidelines for PBL, as well as the theoretical frameworks and research methodologies that have been used. The results show the prevalence of qualitative methodology in the research on this subject, co ...
This work presents a literature review on Project-Based Learning (PBL) in the context of Physics Education. It aims at both presenting a brief historical review of PBL and providing an overview of the publications in this field in order to identify and describe the main concepts and methodological guidelines for PBL, as well as the theoretical frameworks and research methodologies that have been used. The results show the prevalence of qualitative methodology in the research on this subject, considerable dispersion of concepts and methodological guidelines, and recklessness concerning the theoretical frameworks. ...
In
Revista brasileira de pesquisa em educação em ciências. Porto Alegre. Vol. 17, n. 2 (Ago. 2017), p. 551–577
Source
National
Collections
-
Journal Articles (42003)Exact and Earth Sciences (6280)
This item is licensed under a Creative Commons License
