Mostrar registro simples

dc.contributor.authorDuarte, Cláudia Glavampt_BR
dc.date.accessioned2019-11-08T03:44:05Zpt_BR
dc.date.issued2014pt_BR
dc.identifier.issn2238-0345pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10183/201449pt_BR
dc.description.abstractThe present text aims at elucidating the possible contributions resulting from Wittgenstein’s philosophy, in its second phase, so as to allow us to consider some of the propositions presented to Mathematics Education. First of all, we shall start by emphasizing the importance of the conceptions of rationality and language developed by the Austrian philosopher in the sense of our questioning of the academic mathematic claim for universality, then, on a further moment, we move on to analyze one of its implications for School Mathematics Education. In a specific way, on the second part of the text, making use of the theoretical tools provided by the work of the second Wittgenstein, we problematize the deep-rooted truth spread in the educational discourse which states the need to take into account and starting point, the student’s reality in the classroom as a way to attribute meaning to school mathematics. We claim here that such enterprise is impossible, by arguing that the language games of school mathematics and those which constitute the social practices, in spite of having family similarities among them, are, in fact, different, and the “passage” from a language game, pertaining to a certain form of life, into another, would not guarantee the permanence of meaning. Rather, it suggests its transformation.en
dc.description.abstractO presente texto busca evidenciar as possíveis contribuições advindas da filosofia wittgensteiniana, em sua segunda fase, para pensarmos sobre algumas proposições que têm sido colocadas à Educação Matemática. Começamos destacando a importância das concepções de racionalidade e de linguagem desenvolvidas pelo filósofo austríaco no sentido de interrogarmos sobre a pretensão de universalidade da matemática acadêmica para, em um momento posterior, analisarmos uma das implicações para a Educação Matemática Escolar. De forma específica, na segunda parte do texto, servindo-nos de ferramentas teóricas oriundas da obra do segundo Wittgenstein, problematizamos a verdade que se propagou e se enraizou no discurso educacional ao afirmar a necessidade de se trabalhar a partir da realidade do aluno em sala de aula a fim de se atribuir significado à matemática escolar. Sustentamos aqui a impossibilidade de tal empreendimento, argumentando que os jogos de linguagem da matemática escolar e aqueles que constituem as práticas sociais, apesar de guardarem semelhanças de família entre si, são distintos e a “passagem” de um jogo de linguagem pertencente a uma forma de vida para a outra não garantiria a permanência do significado. Antes sugere sua transformação.pt_BR
dc.format.mimetypeapplication/pdfpt_BR
dc.language.isoengpt_BR
dc.relation.ispartofRIPEM: International journal for research in mathematics education [recurso eletrônico]. Brasília, DF : Sociedade Brasileira de Educação Matemática, 2014. Vol. 4, n. 2 (2014), p. 84-97pt_BR
dc.rightsOpen Accessen
dc.subjectEducação Matemáticapt_BR
dc.titleReverberations of Wittgenstein’s philosophy on mathematical educationpt_BR
dc.typeArtigo de periódicopt_BR
dc.identifier.nrb000944706pt_BR
dc.type.originNacionalpt_BR


Thumbnail
   

Este item está licenciado na Creative Commons License

Mostrar registro simples