Conhecimento didático e formação de professores de história : contribuições para a teoria e a prática
View/ Open
Date
2017Author
Type
Title alternative
Pedagogical content knowledge and history teachers’ education : contributions for theoryand practice
Subject
Abstract in Portuguese
Este artigo discute a relação entre teoria e prática da formação de professores, defendendo a premissa de que professores constroem conhecimentos de caráter didático. Discutem-se possibilidades teóricas levantadas pelas teorias do Conhecimento Didático do Conteúdo de Lee Shulman e da Didática da História segundo Luis Fernando Cerri, cotejadas à análise de um projeto que envolve docentes universitários, professores da escola básica e estudantes da licenciatura em História. Ampliar conhecimentos ...
Este artigo discute a relação entre teoria e prática da formação de professores, defendendo a premissa de que professores constroem conhecimentos de caráter didático. Discutem-se possibilidades teóricas levantadas pelas teorias do Conhecimento Didático do Conteúdo de Lee Shulman e da Didática da História segundo Luis Fernando Cerri, cotejadas à análise de um projeto que envolve docentes universitários, professores da escola básica e estudantes da licenciatura em História. Ampliar conhecimentos sobre o tema auxilia a pensar sobre o papel do professor universitário a partir de perspectivas mais coletivas, reconstruindo a tensão entre teoria e prática. ...
Abstract
This paper discusses the relationship between theory and practice in teacher education, defending the premise that teachers build pedagogical knowledge. Theoretical possibilities raised by theories of Pedagogical Content Knowledge (Lee Shulman) and History Didactics (Luis Fernando Cerri) are compared and discussed on the analysis of a project involving university teachers, basic school teachers and university students. To expand knowledge about the topic helps to think about the role of univers ...
This paper discusses the relationship between theory and practice in teacher education, defending the premise that teachers build pedagogical knowledge. Theoretical possibilities raised by theories of Pedagogical Content Knowledge (Lee Shulman) and History Didactics (Luis Fernando Cerri) are compared and discussed on the analysis of a project involving university teachers, basic school teachers and university students. To expand knowledge about the topic helps to think about the role of university professor from more collective perspective, rebuilding the tension between theory and practice. ...
In
Diálogo andino. Arica Chile. N. 53 (jun. 2017), p. 117-126
Source
Foreign
Collections
-
Journal Articles (39951)Humanities (6878)
This item is licensed under a Creative Commons License