A especificidade semântica como fator determinante na aquisição de verbos
View/ Open
Date
2008Author
Type
Title alternative
The semantic specificity as a determining factor in the acquisition of verbs
La especificidad semántica como factor determinante en la adquisición de verbos
Subject
Abstract in Portuguese
Miller e Fellbaum (1991) postulam que verbos genéricos são mais básicos e de ocorrência mais precoce do que específicos. O presente estudo verificou a especificidade como fator determinante na aquisição de verbos em crianças brasileiras. O corpus de 146 respostas de crianças entre 2:0 e 5:11 anos e 75 adultos universitários, emitidas para cada um dos 17 filmetes da Tarefa de Nomeação de Ações, foi analisado quanto à validade e especificidade dos verbos. O número de respostas válidas e de verbos ...
Miller e Fellbaum (1991) postulam que verbos genéricos são mais básicos e de ocorrência mais precoce do que específicos. O presente estudo verificou a especificidade como fator determinante na aquisição de verbos em crianças brasileiras. O corpus de 146 respostas de crianças entre 2:0 e 5:11 anos e 75 adultos universitários, emitidas para cada um dos 17 filmetes da Tarefa de Nomeação de Ações, foi analisado quanto à validade e especificidade dos verbos. O número de respostas válidas e de verbos específicos aumentou significativamente com a idade, confirmando que idade e gênero são fatores preditores do uso de verbos específicos. Os resultados sugerem que o desenvolvimento lexical das crianças brasileiras está associado a sua capacidade de categorização, já que utilizam inicialmente verbos genéricos para diferentes situações. Com a experiência e exposição ao insumo lingüístico, adquirem características semânticas mais complexas que possibilitam o uso de mais verbos específicos. ...
Abstract
Miller and Fellbaum (1991) propose that generic verbs are more basic and of earlier occurrence than specific ones. This study verified the specificity as a determining factor in the acquisition of verbs in Brazilian children. The corpus of 146 answers of 2:0 to 5:11 year-old children and 75 undergraduate students, emitted to each of the 17 short films which compose the Actions Naming Task, was analyzed regarding the verbs validity and specificity. The number of valid answers and specific verbs ...
Miller and Fellbaum (1991) propose that generic verbs are more basic and of earlier occurrence than specific ones. This study verified the specificity as a determining factor in the acquisition of verbs in Brazilian children. The corpus of 146 answers of 2:0 to 5:11 year-old children and 75 undergraduate students, emitted to each of the 17 short films which compose the Actions Naming Task, was analyzed regarding the verbs validity and specificity. The number of valid answers and specific verbs increased significantly with age, confirming that age and gender are predicting factors of the use of specific verbs. The results suggest that the lexical development of Brazilian children is related to their categorization capacity, as they use firstly generic verbs for different situations. With experience and exposition to the linguistic input, they acquire more complex semantic characteristics which lead the usage of more specific verbs. ...
Resumen
Miller e Fellbaum (1991) postulan que verbos genéricos son más básicos e de ocurrencia más precoz do que específicos. El presente estudio verificó la especificidad como factor determinante en la adquisición de verbos en niños brasileños. El corpus de 146 respuestas de niños entre 2:0 y 5:11 años y 75 adultos universitarios, emitidas para cada uno de los 17 filmes de la Tarea de Nombrar Acciones, fue analizado cuanto a la validad y especificidad de los verbos. El número de respuestas validas y d ...
Miller e Fellbaum (1991) postulan que verbos genéricos son más básicos e de ocurrencia más precoz do que específicos. El presente estudio verificó la especificidad como factor determinante en la adquisición de verbos en niños brasileños. El corpus de 146 respuestas de niños entre 2:0 y 5:11 años y 75 adultos universitarios, emitidas para cada uno de los 17 filmes de la Tarea de Nombrar Acciones, fue analizado cuanto a la validad y especificidad de los verbos. El número de respuestas validas y de verbos específicos aumentó significativamente con la edad, confirmando que edad y género son factores que predicen el uso de verbos específicos. Los resultados sugieren que el desarrollo del léxico de los niños brasileños está asociado a su capacidad de categorización, ya que utilizan inicialmente verbos genéricos para diferentes situaciones. Con la experiencia y exposición al insumo lingüístico, adquieren características semánticas más complexas que posibilitan el uso de más verbos específicos. ...
In
Psico. Porto Alegre. Vol. 39, n. 3 (2008), p. 343-351
Source
National
Collections
-
Journal Articles (42003)
-
Journal Articles (42003)Exact and Earth Sciences (6280)
This item is licensed under a Creative Commons License
