O desejo de mais-vida e a humanização do vampiro
View/ Open
Date
2011Type
Title alternative
The desire for more-life and the vampire’s humanization
Abstract in Portuguese
Partindo-se do pressuposto de que as mídias são os elementos-vínculo da organização social, bem como estruturantes da sociedade contemporânea, pensa-se o meio cinema como um lugar onde, potencialmente, poderes podem ser exercidos. A temática é a da finitude humana. Por meio da representação do vampiro no cinema, a partir da literatura sobre o assunto - Drácula, de Bram Stoker, Entrevista com o vampiro, de Anne Rice e Crepúsculo, de Stephenie Meyer - buscar-se-á pensar as “barganhas” estabelecid ...
Partindo-se do pressuposto de que as mídias são os elementos-vínculo da organização social, bem como estruturantes da sociedade contemporânea, pensa-se o meio cinema como um lugar onde, potencialmente, poderes podem ser exercidos. A temática é a da finitude humana. Por meio da representação do vampiro no cinema, a partir da literatura sobre o assunto - Drácula, de Bram Stoker, Entrevista com o vampiro, de Anne Rice e Crepúsculo, de Stephenie Meyer - buscar-se-á pensar as “barganhas” estabelecidas entre o homem e a sua finitude. Por meio da figura do vampiro e suas mutações, e irá refletir sobre o desejo humano de mais-vida. Foucault nos auxiliará a pensar essas descontinuidades e consequentemente o poder que se exerce sobre os corpos. ...
Abstract
If we suppose the media are the linking elements in the social organization, as well as structure elements of the contemporary society, we think the medium cinema as a place where powers can be exercised. The theme is human finitude. Through the representation of the vampire in the movies based on the books – Dracula, by Bram Stoker, Interview with the Vampire, by Anne Rice and Twilight, by Stephanie Meyer – we will think about the “bargains” established between the man and his finitude. Throug ...
If we suppose the media are the linking elements in the social organization, as well as structure elements of the contemporary society, we think the medium cinema as a place where powers can be exercised. The theme is human finitude. Through the representation of the vampire in the movies based on the books – Dracula, by Bram Stoker, Interview with the Vampire, by Anne Rice and Twilight, by Stephanie Meyer – we will think about the “bargains” established between the man and his finitude. Through the figure of the vampire and its mutations, we will meditate on the human wish for more-life. We live the paradox between the wish to be human an immortal, at the same time. This paradox ails the vampire as well as the human. Being mortal continues to define us. Foucault is the basis for this path, when the author indicates the attention to be given to the conditions of the possibility of speeches. ...
In
Verso & reverso : revista da comunicação. São Leopoldo. Vol. 25, n.60 (set./dez. 2011), p. 144-153
Source
National
Collections
-
Journal Articles (40503)Applied and Social Sciences (4137)
This item is licensed under a Creative Commons License