Maktub : escrita, política e ocultamento do feminino em Lavoura arcaica

View/ Open
Date
2017Type
Title alternative
Maktub : wrinting, politics and occultation of the feminine in Lavoura arcaica
Subject
Abstract in Portuguese
O artigo discute a ocultação do feminino em Lavoura arcaica, apontando para a imprescindibilidade do agenciamento narrativo para a manutenção da Lei patriarcal. Além disso, ele argumenta que a performance da personagem Ana tem consequências políticas, o que motiva a elaboração masculinista do discurso do narrador. Remetendo ao Complexo de Édipo, contestamos a hipótese de André como o transgressor para, ao contrário, situá-lo em consonância com a política falocêntrica. Tendo como referência a ob ...
O artigo discute a ocultação do feminino em Lavoura arcaica, apontando para a imprescindibilidade do agenciamento narrativo para a manutenção da Lei patriarcal. Além disso, ele argumenta que a performance da personagem Ana tem consequências políticas, o que motiva a elaboração masculinista do discurso do narrador. Remetendo ao Complexo de Édipo, contestamos a hipótese de André como o transgressor para, ao contrário, situá-lo em consonância com a política falocêntrica. Tendo como referência a obra de Judith Butler, o texto dimensiona a inevitabilidade, fabricada e imposta pela Lei, do silenciamento feminino e as consequências políticas causadas por essa subjetividade quando enunciada. ...
Abstract
This article discusses the occultation of the feminine in the novel Lavoura arcaica, underlining the indispensability of the narrative framing to the maintenance of patriarchal Law. It argues that the dance performed by Ana has political consequences, which motivate the masculinist elaboration of speech. Reporting to the Oedipal Complex, it contests the hypothesis that conceives André as the transgressor in order to locate him in consonance with phallocentric politics. Having as main reference ...
This article discusses the occultation of the feminine in the novel Lavoura arcaica, underlining the indispensability of the narrative framing to the maintenance of patriarchal Law. It argues that the dance performed by Ana has political consequences, which motivate the masculinist elaboration of speech. Reporting to the Oedipal Complex, it contests the hypothesis that conceives André as the transgressor in order to locate him in consonance with phallocentric politics. Having as main reference Judith Butler, this text dimensionates the inevitability, fabricated and imposed by the Law, of feminine silence and, hence, of the political consequences caused by such subjectivity when freed. ...
In
Via Atlântica. São Paulo, SP. N. 31 (jun. 2017), p. [123]-139
Source
National
Collections
-
Journal Articles (37147)
This item is licensed under a Creative Commons License
