"O homem é mesmo a sua testosterona" : promoção da andropausa e representações sobre sexualidade e envelhecimento no cenário brasileiro
View/ Open
Date
2011Author
Type
Subject
Abstract in Portuguese
O artigo trata da construção recente de novos diagnósticos médicos e de um correspondente mercado consumidor em potencial considerando o caso do distúrbio androgênico do envelhecimento masculino ou andropausa, “doença” que afetaria os homens a partir dos 35-40 anos de idade. A perspectiva utilizada centra-se nos estudos sociais da ciência e gênero e particularmente na necessidade de investigar as redes criadas no processo de construção dessa nova categoria. Por meio da análise da produção cient ...
O artigo trata da construção recente de novos diagnósticos médicos e de um correspondente mercado consumidor em potencial considerando o caso do distúrbio androgênico do envelhecimento masculino ou andropausa, “doença” que afetaria os homens a partir dos 35-40 anos de idade. A perspectiva utilizada centra-se nos estudos sociais da ciência e gênero e particularmente na necessidade de investigar as redes criadas no processo de construção dessa nova categoria. Por meio da análise da produção científi ca e da trajetória da construção da andropausa como fenômeno de interesse público, elabora-se um processo inédito de medicalização do homem e da sexualidade masculina, via o reforço na centralidade dos hormônios como modelo preponderante de entendimento corporal. Além disso, destaca-se a promoção de uma intrincada conexão simbólica que associa juventude, saúde, beleza e atividade sexual nos processos de patologização das fases ou de condições de vida e na recusa do envelhecimento. ...
Abstract
The article deals with the recent construction of new medical diagnoses and a corresponding potential consumer market by considering the case of Androgen Disorders of the Male Aging, or Andropause, “disease” that supposedly affected men from 35-40 years old. The approach used focuses on the social studies of science and gender and in particular the need to investigate the networks created in the process of the construction of this new category. Through the analysis of scientifi c production and ...
The article deals with the recent construction of new medical diagnoses and a corresponding potential consumer market by considering the case of Androgen Disorders of the Male Aging, or Andropause, “disease” that supposedly affected men from 35-40 years old. The approach used focuses on the social studies of science and gender and in particular the need to investigate the networks created in the process of the construction of this new category. Through the analysis of scientifi c production and the trajectory of construction of Andropause as a phenomenon of public interest, an unprecedented process of medicalization of men and male sexuality is enacted, by strengthening the centrality of hormones as predominant model for understanding the body. Moreover, there is the promotion of an intricate symbolic connection that links youth, health, beauty and sexual activity in the pathologization of the phases or conditions of life and the refusal of aging. ...
In
Horizontes antropológicos. Porto Alegre, RS. Vol. 17, n. 35 (jan./jun. 2011), p. 161-196
Source
National
Collections
-
Journal Articles (40361)Humanities (6937)
This item is licensed under a Creative Commons License