Elaboração de um questionário de histórico da linguagem para pesquisas com bilíngues
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Data
2013Tipo
Outro título
Development of language background questionnaire for research with bilinguals
Assunto
Resumo
O presente artigo discute a elaboração de um questionário de histórico da linguagem que tem como objetivo avaliar o perfil linguístico de indivíduos adultos bilíngues brasileiros em pesquisas sobre o bilinguismo. Para tanto, apresentamos algumas definições de bilinguismo e, com base na literatura sobre o assunto, discutimos os três critérios de avaliação de bilíngues que consideramos mais importantes para a compreensão da experiência linguística dos indivíduos: (i) idade de aquisição; (ii) domí ...
O presente artigo discute a elaboração de um questionário de histórico da linguagem que tem como objetivo avaliar o perfil linguístico de indivíduos adultos bilíngues brasileiros em pesquisas sobre o bilinguismo. Para tanto, apresentamos algumas definições de bilinguismo e, com base na literatura sobre o assunto, discutimos os três critérios de avaliação de bilíngues que consideramos mais importantes para a compreensão da experiência linguística dos indivíduos: (i) idade de aquisição; (ii) domínios de uso; e (iii) proficiência. Sob a luz dos critérios definidos, analisamos três questionários de histórico da linguagem atuais: (i) L2 Language History Questionnaire (LI; SEPANSKI; ZHAO, 2006); (ii) Language Experience and Proficiency Questionnaire (LEAP-Q) (MARIAN; BLUMENFELD; KAUSHANSKAYA, 2007); e (iii) Language and Social Background Questionnaire (LSBQ) (LUK; BIALYSTOK, 2013). Constatamos que os questionários não incluem perguntas que abordem de forma satisfatória todos os fatores essenciais discutidos. Por fim, propomos um questionário de histórico da linguagem com grupos de questões que refletem as discussões teóricas realizadas, que possa ser utilizado em pesquisas que incluam amostras de falantes bilíngues brasileiros adultos. ...
Abstract
The present study discusses the development of a language background questionnaire aiming to assess the linguistic profile of Brazilian bilingual adults in bilingual research. First, we present some basic definitions of bilingualism and, based on the existing literature about the topic, we discuss the three main criteria for assessing bilinguals we consider the most important for a complete understanding of the individuals’ language experience: (i) age of acquisition; (ii) domains of use; and ( ...
The present study discusses the development of a language background questionnaire aiming to assess the linguistic profile of Brazilian bilingual adults in bilingual research. First, we present some basic definitions of bilingualism and, based on the existing literature about the topic, we discuss the three main criteria for assessing bilinguals we consider the most important for a complete understanding of the individuals’ language experience: (i) age of acquisition; (ii) domains of use; and (iii) proficiency. In light of the defined criteria, we analyze three recent language background questionnaires: (i) L2 Language History Questionnaire (LI; SEPANSKI; ZHAO, 2006); (ii) Language Experience and Proficiency Questionnaire (LEAP-Q) (MARIAN; BLUMENFELD; KAUSHANSKAYA, 2007); and (iii) Language and Social Background Questionnaire (LSBQ) (LUK; BIALYSTOK, 2013). The analysis reveals that the questionnaires do not include questions that account for all the essential elements that are discussed. Finally, we propose a language background questionnaire that contains groups of questions that reflect the theoretical discussions made, and that can be used in research including samples of adult Brazilian bilingual speakers. ...
Contido em
Nonada : letras em revista. Porto Alegre, RS. Vol. 2, n. 21 (2013), 17 p.
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