As raízes ibéricas e populares do teatro de Ariano Suassuna

View/ Open
Date
2008Author
Advisor
Academic level
Graduation
Title alternative
The iberian and popular roots of the theater of Ariano Suassuna
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
Este trabalho tem por objetivo fazer um recorte das obras de Suassuna, em especial as peças Auto da Compadecida e A Pena e a Lei, procurando mostrar como essas obras dialogam com a tradição ibérica e popular desde os autos vicentinos e a literatura de cordel, até as farsas e o pícaro ibérico, trazendo para a realidade brasileira do séc. XX toda uma manifestação artística e popular gerada na Europa do séc. XVI e que se perpetuou na região do Nordeste. Para tanto, usou-se o referencial teórico em ...
Este trabalho tem por objetivo fazer um recorte das obras de Suassuna, em especial as peças Auto da Compadecida e A Pena e a Lei, procurando mostrar como essas obras dialogam com a tradição ibérica e popular desde os autos vicentinos e a literatura de cordel, até as farsas e o pícaro ibérico, trazendo para a realidade brasileira do séc. XX toda uma manifestação artística e popular gerada na Europa do séc. XVI e que se perpetuou na região do Nordeste. Para tanto, usou-se o referencial teórico embasado nos estudos de Vassalo (1993), Guidarini (1992), Bergson (1987), Palma (1996), Ataíde (2007) e nas próprias reflexões estéticas de Suassuna (2008). ...
Abstract
This paper aims to outline the works by Ariano Suassuna, mainly the plays Auto da Compadecida and A Pena e a Lei, trying to demonstrate how these plays have dialogued with the popular and Iberian tradition from the Acts of Gil Vicente and the String Literature, until the farses and the Iberian picaresque narratives, bringing to the Brazilian reality of the 20th Century a popular and artistic expression which began in Europe in the 16th century and it has been perpetuating in Northeastern Brazil ...
This paper aims to outline the works by Ariano Suassuna, mainly the plays Auto da Compadecida and A Pena e a Lei, trying to demonstrate how these plays have dialogued with the popular and Iberian tradition from the Acts of Gil Vicente and the String Literature, until the farses and the Iberian picaresque narratives, bringing to the Brazilian reality of the 20th Century a popular and artistic expression which began in Europe in the 16th century and it has been perpetuating in Northeastern Brazil. For this, the theoretical background based on the studies of Vassalo (1993), Guidarini (1992), Bergson (1987), Palma (1996), Ataíde (2007), and the aesthetic reflexions of Suassuna himself (2008) were used. ...
Institution
Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Instituto de Letras. Curso de Letras: Português e Literatura Portuguesa: Licenciatura.
Collections
This item is licensed under a Creative Commons License


