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dc.contributor.authorPacheco, Luiz Fernando Viegaspt_BR
dc.contributor.authorPaes, Jefferson Viapianapt_BR
dc.contributor.authorOliveira, Marilia Gerhardt dept_BR
dc.contributor.authorMoraes, João Feliz Duarte dept_BR
dc.contributor.authorPagnoncelli, Rogerio Mirandapt_BR
dc.contributor.authorPoli, Vladimir Douradopt_BR
dc.date.accessioned2017-08-11T02:35:16Zpt_BR
dc.date.issued2015pt_BR
dc.identifier.issn0102-9460pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10183/165100pt_BR
dc.description.abstractPurpose: Epidemiological studies exhibit regional variation patterns as the result of local demographic and socioeconomic factors. This study assessed the epidemiology of maxillofacial fractures treated at a trauma center in Southern Brazil to identify the importance of motorcycle and bicycle crashes. Methods: The records of 2261 patients admitted between April 2003 and March 2013 were reviewed. Results: The male-to-female ratio was 5.6:1. The peak incidence occurred in the third decade of life. Bicycle and motorcycle crashes accounted for 20% of all reported etiologies. Mandibular and orbitozygomatic complex fractures were most prevalent. The most common treatments were open reduction with rigid internal fixation and conservative therapy. Overall, 1248 patients (55.9% of recorded admissions) had a length of stay of 7 days or less. Conclusion: Countrywide prevention projects and the use of alternative transportation should be encouraged.en
dc.description.abstractObjetivo: Pesquisas epidemiológicas têm padrões de variações como resultado de fatores demográficos e socioeconômicos locais. Para identificar a importância dos acidentes de motocicletas e bicicletas, foram avaliadas as características epidemiológicas de fraturas maxilofaciais em um hospital público referência de trauma no sul do Brasil. Metodologia: A avaliação foi realizada através da análise de 2261 prontuários de pacientes internados entre abril de 2003 e março de 2013. Resultados: A razão entre homens e mulheres foi de 5,6:1. O pico de incidência foi observado na terceira década de vida e os acidentes de bicicleta e motocicleta atingiram 20% dentre os agentes etiológicos informados. As fraturas de mandíbula e do complexo zigomático-orbitário foram as mais prevalentes. Os tratamentos mais realizados foram: a redução cruenta com fixação interna rígida e o método conservador, sendo que 1248 pacientes (55,9% dos períodos de internação registrados) passaram até sete dias no hospital. Conclusão: Concluiu-se que projetos de prevenção contra acidentes e uso de transportes alternativos em todo país são necessários.pt_BR
dc.format.mimetypeapplication/pdfpt_BR
dc.language.isoengpt_BR
dc.relation.ispartofRevista odonto ciência. Porto Alegre. Vo. 30, no. 4 (2015), p. 157-160pt_BR
dc.rightsOpen Accessen
dc.subjectEpidemiologyen
dc.subjectEpidemiologiapt_BR
dc.subjectFacept_BR
dc.subjectFaceen
dc.subjectWounds and injuriesen
dc.subjectFerimentos e lesõespt_BR
dc.titleEpidemiological importance of motorcycle and bicycle crashes in the current context of oral and maxillofacial trauma in southern Brazilpt_BR
dc.title.alternativeImportância epidemiológica de acidentes com motocicletas e bicicletas no contexto atual do trauma bucomaxilofacial no sul do Brasil pt
dc.typeArtigo de periódicopt_BR
dc.identifier.nrb001027181pt_BR
dc.type.originNacionalpt_BR


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