Jogos de regras e o ensino do sistema de numeração decimal : um estudo preliminar
View/ Open
Date
2016Type
Title alternative
Rule games and teaching decimal numeral system : a preliminary study
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
Este artigo apresenta o estudo preliminar de uma tese de doutorado. Optamos por apresentar aqui a categoria de análise intitulada Jogos, definida em decorrência destes serem adotados de maneira frequente nas aulas observadas e por abordarem conceitos acerca do Sistema de Numeração Decimal, como valor posicional, o registro da contagem e o pensamento aditivo. O objetivo do estudo é de investigar as intervenções docentes no uso de jogos sobre o Sistema de Numeração Decimal no processo de ensino e ...
Este artigo apresenta o estudo preliminar de uma tese de doutorado. Optamos por apresentar aqui a categoria de análise intitulada Jogos, definida em decorrência destes serem adotados de maneira frequente nas aulas observadas e por abordarem conceitos acerca do Sistema de Numeração Decimal, como valor posicional, o registro da contagem e o pensamento aditivo. O objetivo do estudo é de investigar as intervenções docentes no uso de jogos sobre o Sistema de Numeração Decimal no processo de ensino e de aprendizagem do Ciclo de Alfabetização. A partir dos estudos piagetianos, consideramos que os jogos têm alto potencial para que a criança estabeleça relações em experiências físicas, lógico-matemáticas e sociais. Os resultados obtidos neste estudo preliminar indicam que as ações docentes analisadas carecem de intervenções voltadas especificamente para o desenvolvimento do raciocínio lógico matemático das crianças, entretanto afirmam o quanto os jogos são propícios para instaurar o debate em sala de aula, permitir a identificação de mais de uma solução para uma mesma situação-problema e para promover a interação sociomoral. ...
Abstract
The aim of this article is to discuss one of the analytical categories developed in the preliminary study of a doctoral dissertation. It is worth noting that this study will not be part of the analysis developed in the dissertation. In this stage of the doctoral research, we have performed some tests and created the first analytical categories. The category presented here is called Games. It was chosen for being frequently used in the classes we observed and for approaching concepts related to ...
The aim of this article is to discuss one of the analytical categories developed in the preliminary study of a doctoral dissertation. It is worth noting that this study will not be part of the analysis developed in the dissertation. In this stage of the doctoral research, we have performed some tests and created the first analytical categories. The category presented here is called Games. It was chosen for being frequently used in the classes we observed and for approaching concepts related to the decimal numeral system, such as base-10 positional notation, count recording and additive reasoning. According to Piagetian studies, games have a great potential to make children establish both physical and social relations. The results so far indicate a lack of intervention focused on the development of children’s logical thinking, but confirm how effective the games are in encouraging students to debate in class, allowing them to understand that the same problem can have more than one solution and promoting social/moral interaction. ...
In
Perspectivas da Educação Matemática. Campo Grande, MS. Vol. 9, n. 21 (2016), p. 941-959
Source
National
Collections
-
Journal Articles (40281)Humanities (6919)
This item is licensed under a Creative Commons License