Educação patrimonial : percursos, concepções e apropriações
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Date
2014Type
Title alternative
Heritage education: pathways, conceptions and appropriation
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
Neste texto, percorremos um itinerário no tempo, abordando as relações entre educação e patrimônio e educação e museus. O viés pedagógico acopmanha as práticas dos museus e aquelas vinculadas ao patrimônio, embora possam ser percebidas distinções entre ambas. Enquanto os museus aprofundaram sua missão educativa no tempo, as políticas ligadas ao patrimônio, no Brasil, incorporam apenas recentemente práticas educativas nas suas ações de preservação dos bens culturais. Nesse último contexto, ganho ...
Neste texto, percorremos um itinerário no tempo, abordando as relações entre educação e patrimônio e educação e museus. O viés pedagógico acopmanha as práticas dos museus e aquelas vinculadas ao patrimônio, embora possam ser percebidas distinções entre ambas. Enquanto os museus aprofundaram sua missão educativa no tempo, as políticas ligadas ao patrimônio, no Brasil, incorporam apenas recentemente práticas educativas nas suas ações de preservação dos bens culturais. Nesse último contexto, ganhou força a denominada educação patrimonial, surgida no âmbito dos museus e apropriada pela agência deferal de gestão do patrimônio brasileiro e pelas práticas concernentes à memória e aos bens culturais, seja pelos museus e órgãos de gestão deo patrimônio, seja por programas e projetos na educação básica, de modo a inspirar os que refletem e atuam em torno do tema da Educação Patrimonial. ...
Abstract
In this paper, we make a journey in time, addressing the relationship between education and heritage and education and museums. The pedagogical bias follows the practices of museums and those related to herritage, although disctinctions between them can be perceived. While museums deepened its educational mission in time, policies for the cultural property. In this context, emerged the so-called herritage education in the context of museums and appropriated by the federal agency for the adminis ...
In this paper, we make a journey in time, addressing the relationship between education and heritage and education and museums. The pedagogical bias follows the practices of museums and those related to herritage, although disctinctions between them can be perceived. While museums deepened its educational mission in time, policies for the cultural property. In this context, emerged the so-called herritage education in the context of museums and appropriated by the federal agency for the administration of Brazilian herritage and the educational institutions. The goal is to understand the appropriations and innovations related to the representations and practices concerning memory and cultural goods, whether by museums and herritage management agencies, or by programs and projects in basic education, in order to inspire that reflect and act around the theme of herritage education. ...
In
Mouseion. Canoas : UnilaSalle. N. 19 (dez. 2014), p. 13-26
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