Música, educação e vida cotidiana: apontamentos de uma sociografia musical
View/ Open
Date
2014Author
Type
Title alternative
Music, education and everday life: notes of a musical sociography
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
O artigo relata o processo e partes dos resultados de uma sociografia musical feita em uma pequena cidade localizada no Rio Grande do Sul. A pesquisa foi desenvolvida por meio de questionários e entrevistas realizadas durante visitas ao município, contatos com grupos musicais organizados e conversas com músicos locais. O objetivo foi analisar as relações entre práticas musicais existentes, a inserção destas práticas na comunidade e suas potencialidades para a educação musical. A partir dos dado ...
O artigo relata o processo e partes dos resultados de uma sociografia musical feita em uma pequena cidade localizada no Rio Grande do Sul. A pesquisa foi desenvolvida por meio de questionários e entrevistas realizadas durante visitas ao município, contatos com grupos musicais organizados e conversas com músicos locais. O objetivo foi analisar as relações entre práticas musicais existentes, a inserção destas práticas na comunidade e suas potencialidades para a educação musical. A partir dos dados obtidos, discute-se como a música na escola pode dialogar com a vitalidade cultural da comunidade na qual está inserida ...
Abstract
This article describes the process and some outcomes of a musical sociography taken in a small town located in Rio Grande do Sul – Brazil. The research was carried out through questionnaires and interviews, developed during visits to the municipality, contacts with organized musical groups, and conversations with local musicians. The aim was to analyze the relationships among existing musical practices, the inclusion of these practices in the community and its potential for musical education. B ...
This article describes the process and some outcomes of a musical sociography taken in a small town located in Rio Grande do Sul – Brazil. The research was carried out through questionnaires and interviews, developed during visits to the municipality, contacts with organized musical groups, and conversations with local musicians. The aim was to analyze the relationships among existing musical practices, the inclusion of these practices in the community and its potential for musical education. Based on the data obtained, the article discusses how music in school can dialogue with the cultural vitality of the community in which it operates ...
In
Educar em revista. Curitiba. N. 53 (jul./set. 2014), p. 91-111
Source
National
Collections
-
Journal Articles (39706)
This item is licensed under a Creative Commons License