Integrative reasoning framework
| dc.contributor.author | Linden, Júlio Carlos de Souza van der | pt_BR |
| dc.contributor.author | Scherdien, Ingrid | pt_BR |
| dc.contributor.author | Vieira, Gabriel Bergmann Borges | pt_BR |
| dc.date.accessioned | 2025-08-28T06:56:55Z | pt_BR |
| dc.date.issued | 2024 | pt_BR |
| dc.identifier.issn | 0104-4249 | pt_BR |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10183/295959 | pt_BR |
| dc.description.abstract | This article presents a framework called Integrative Thinking, developed to expand limits imposed by an education model that remains fragmented. The concept of Integrative Thinking aims to combine qualities and activate competencies from distinct types of reasoning – scientific, common sense, and design reasoning – to address reality in a broader and more effective way. The framework served as a starting point for creating an educational model that integrates different areas of knowledge and was tested in a pilot course. Although the course received positive feedback, it became clear that the original framework needed improvement, leading to the creation of a canvas tool for future applications. The final considerations highlight design as an interdisciplinary and integrative area, discussing cultural, epistemological, and emotional challenges to adopting more holistic and reflective educational approaches. Future studies should explore the adaptation of models that promote reflective and creative skills, preparing professionals for complex and ever-changing scenarios. | en |
| dc.description.abstract | Neste artigo é apresentado um framework, denominado Raciocínio Integrativo, desenvolvido para expandir limites impostos por um modelo de educação ainda fragmentado. O conceito de Raciocínio Integrativo busca combinar qualidades e ativar competências de diferentes tipos de raciocínio – científico, senso comum e de design – para lidar com a realidade de maneira mais ampla e eficaz. O framework serviu como ponto de partida para a criação de um modelo educacional que integra diferentes áreas do conhecimento, tendo sido testado em um curso piloto. Apesar da aceitação positiva do curso, identificou-se a necessidade de aprimorar o framework original, levando à criação de uma ferramenta em formato Canvas para futuras aplicações. As considerações finais destacam o design como uma área interdisciplinar e integradora, discutindo os desafios culturais, epistemológicos e emocionais para a adoção de abordagens educacionais mais holísticas e reflexivas. Estudos futuros deverão investigar a adaptação de modelos que promovam competências reflexivas e criativas, preparando profissionais para cenários complexos e em constante transformação. | pt_BR |
| dc.format.mimetype | application/pdf | pt_BR |
| dc.language.iso | eng | pt_BR |
| dc.relation.ispartof | Estudos em design. Vol. 32, n.3 (2024), p. 151-165 | pt_BR |
| dc.rights | Open Access | en |
| dc.subject | Design Thinking | en |
| dc.subject | Design thinking | pt_BR |
| dc.subject | Designerly Reasoning | en |
| dc.subject | Design estratégico | pt_BR |
| dc.subject | Inovação | pt_BR |
| dc.subject | Scientific Reasoning | en |
| dc.subject | Framework | pt_BR |
| dc.subject | Common Sense | en |
| dc.subject | Integrative Reasoning | en |
| dc.title | Integrative reasoning framework | pt_BR |
| dc.title.alternative | Framework para um Raciocínio Integrativo | en |
| dc.type | Artigo de periódico | pt_BR |
| dc.identifier.nrb | 001291397 | pt_BR |
| dc.type.origin | Nacional | pt_BR |
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