Análise de change-point no desenvolvimento de segunda língua : um estudo da produção de Voice Onset Time por aprendizes brasileiros de Inglês
View/ Open
Date
2022Type
Title alternative
Change-point analysis in second language development : a study on Voice Onset Time production by Brazilian learners of English
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
Este estudo baseia-se nas premissas da Teoria dos Sistemas Dinâmicos Complexos (TSDC) e apresenta uma análise de processo (LOWIE; VERSPOOR, 2015; 2019) do desenvolvimento do padrão de Voice Onset Time(VOT) positivo do Inglês-L2, considerando-se a trajetória individual de cinco falantes nativos do português brasileiro durante o período de 12 semanas, com coletas semanais. Entre as semanas 4 e 9, uma intervenção pedagógica foi realizada por meio de seis aulas de instrução explícita sobre aspectos ...
Este estudo baseia-se nas premissas da Teoria dos Sistemas Dinâmicos Complexos (TSDC) e apresenta uma análise de processo (LOWIE; VERSPOOR, 2015; 2019) do desenvolvimento do padrão de Voice Onset Time(VOT) positivo do Inglês-L2, considerando-se a trajetória individual de cinco falantes nativos do português brasileiro durante o período de 12 semanas, com coletas semanais. Entre as semanas 4 e 9, uma intervenção pedagógica foi realizada por meio de seis aulas de instrução explícita sobre aspectos fonético-fonológicos da língua inglesa. Análises de change-point (TAYLOR, 2000) indicaram mudanças de fase no desenvolvimento com aumento da duração de VOT, fornecendo material teórico e empírico que contribui para a visão da língua como um SDC. ...
Abstract
This study is based on the premises of Complex Dynamic Systems Theory (CDST) and presents a process--oriented analysis (LOWIE; VERSPOOR, 2015; 2019) of the development of the English-L2 positive Voice On-set Time (VOT) pattern, considering the individual trajectories of five native speakers of Brazilian Portuguese during the period of 12 weeks, with weekly data collection points. Between weeks 4 and 9, a pedagogical intervention was conducted through six classes of explicit instruction on phone ...
This study is based on the premises of Complex Dynamic Systems Theory (CDST) and presents a process--oriented analysis (LOWIE; VERSPOOR, 2015; 2019) of the development of the English-L2 positive Voice On-set Time (VOT) pattern, considering the individual trajectories of five native speakers of Brazilian Portuguese during the period of 12 weeks, with weekly data collection points. Between weeks 4 and 9, a pedagogical intervention was conducted through six classes of explicit instruction on phonetic-phonological aspects of the English language. Change-point analyses (TAYLOR, 2000) indicated phase changes in language develop-ment with increasing VOT values, providing theoretical and empirical material that contributes to the view of language as a CDS. ...
In
Matraga : revista do Programa de Pós-Graduação em Letras. Rio de Janeiro, RJ. Vol. 29, n. 55 (jan./abr. 2022), p. [57]-76
Source
National
Collections
-
Journal Articles (39541)
This item is licensed under a Creative Commons License