Mostrar registro simples

dc.contributor.authorMantovani, Michele Rositapt_BR
dc.contributor.authorSantos, Regina Antunes Teixeira dospt_BR
dc.date.accessioned2023-04-27T03:31:42Zpt_BR
dc.date.issued2022pt_BR
dc.identifier.issn0103-7412pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10183/257528pt_BR
dc.description.abstractIn the current literature, instrumental practice dealing with elementary levels of expertise tends to be underestimated compared to that of professional musicians. Therefore, the purpose of the present research was to investigate actions and behaviors in piano practice carried out by pianists belonging of different levels of expertise. In a case-study approach guided by phenomenological principles, four participants were selected according to their potential representativeness at different levels of expertise, their received formal piano instruction, and accumulated practice time. The participants were asked to record one practice session of two piano pieces from their current repertoire. They were instructed to select one piece that they considered more challenging (piece 1) and another piece that they considered less challenging (piece 2). Semi-structured interviews provided information about their strategies. Nine categories were proposed as characteristic actions and behaviors of piano practice within the scope of the classical Western music tradition, namely, testing, repeating, isolating, alternating, exploring, adjusting, pausing, straggling, and slipping. Such categories proved to be common for all participants, exemplified by the practices of four participants (precollege, undergraduate, graduate students and professional pianists), and provided evidence of the nuances of deliberation, such as the procedures to approach and improve the repertoire (and their effectiveness), the effort to stay engaged and on task, and some of the limits in attention to practice.en
dc.description.abstractNa literatura, a prática instrumental relacionada aos níveis elementares de expertise tende a ser subestimada quando comparada à prática de músicos profissionais. O objetivo da presente pesquisa foi categorizar ações e comportamentos inerentes à prática pianística de pianistas em diferentes níveis de expertise. Numa abordagem de estudo de caso, orientada por princípios fenomenológicos, quatro participantes foram selecionados de acordo com suas potenciais representatividades de níveis distintos de expertise, instrução formal ao piano recebida e tempo de prática acumulada. Foi solicitado aos participantes que gravassem uma sessão de prática de duas peças de seus repertórios atuais. Os participantes foram instruídos a selecionar uma peça que eles considerassem mais desafiadora (peça 1) e outra que eles considerassem menos desafiadora (peça 2). Entrevistas semiestruturadas forneceram informações sobre as estratégias utilizadas pelos participantes. Nove categorias foram propostas como tipologias das ações e comportamentos da prática pianística no âmbito da tradição da música de concerto ocidental, a saber: testar, repetir, isolar, alternar, explorar, ajustar, parar, dispersão e lapso. Tais categorias mostraram-se comuns para todos os participantes, aqui exemplificadas na prática de quatro participantes (extensão universitária, graduação, pós-graduação, e pianista profissional), evidenciando nuances de deliberação como: procedimentos para abordar e aprimorar o repertório (e a eficácia destes), o esforço para manter-se engajado na tarefa, bem como alguns limites da atenção para praticar.pt_BR
dc.format.mimetypeapplication/pdfpt_BR
dc.language.isoporpt_BR
dc.relation.ispartofOpus : Revista da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Música. Porto Alegre. Vol. 28 (2022), p. 1-25pt_BR
dc.rightsOpen Accessen
dc.subjectInstrumental practiceen
dc.subjectPrática instrumentalpt_BR
dc.subjectPianopt_BR
dc.subjectPianoen
dc.subjectExpertiseen
dc.subjectExpertisept_BR
dc.subjectPrática deliberadapt_BR
dc.subjectDeliberate practiceen
dc.titlePsycho-sensorial categories : actions and behaviors of piano practice at different levels of expertisept_BR
dc.title.alternativeCategorias Psicossensoriais : ações e comportamentos inerentes à prática pianística em diferentes níveis de expertisept
dc.typeArtigo de periódicopt_BR
dc.identifier.nrb001165911pt_BR
dc.type.originNacionalpt_BR


Thumbnail
   

Este item está licenciado na Creative Commons License

Mostrar registro simples