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A tragedy doomed to repeat itself time and again : monstrous representations in Guillermo Del Toro's The Devil's Backbone (2001)
dc.contributor.author | Mayer, Gabriel da Fonseca | pt_BR |
dc.contributor.author | Zanini, Claudio Vescia | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2023-03-10T03:26:02Z | pt_BR |
dc.date.issued | 2022 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 2525-4022 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10183/255512 | pt_BR |
dc.description.abstract | Este artigo analisa representações de monstruosidade no filme A Espinha do Diabo (direção de Guillermo del Toro, 2001). Os principais suportes teóricos contemplam questões relacionadas à monstruosidade (ASMA, 2009; COHEN, 1996) e ao mal (CALDER, 2020). A análise aponta a presença de um movimento que veio a tornar-se típico na obra de del Toro, qual seja, a identificação do espectador com personagens de aparência monstruosa e o distanciamento de personagens de aparência humana em vista da monstruosidade maléfica que apresentam ao longo da narrativa. Partimos da hipótese que a personagem de forma não-convencional é humanizada e ganha relevância narrativa, enquanto a figura de forma humana é monstrificada devido a seu comportamento sombrio. Tal dinâmica está ancorada à presença de tropos recorrentes na ficção gótica e no contexto da guerra civil espanhola em que o filme se passa. As complexas relações entre humanidade e monstruosidade presentes na trama forçam o público espectador a questionar e compreender a essência da monstruosidade e ressignificar a humanidade. | pt_BR |
dc.description.abstract | This article analyzes representations of monstrosity in the film The Devil’s Backbone (directed by Guillermo del Toro, 2001). The main theoretical support approaches issues related to monstrosity (ASMA, 2009; COHEN, 1996) and evil (CALDER, 2020). The analysis points to the presence of a movement that eventually became typical in del Toro’s oeuvre, namely, the viewer’s empathic identification with characters that display a monstrous appearance, and a simultaneous detachment from characters depicted with a human appearance in view of the evil monstrosity they display throughout the narrative. Our hypothesis is that the character whose shape is unconventional is humanized and gains narrative prominence, whereas the human figure undergoes a monstrification process due to its somber behavior. Such dynamic is anchored to the presence of tropes that are recurrent in gothic fiction and to the war context presented in the film. The complex relations between humanity and monstrosity in the plot drive the audience to question and understand the essence of monstrosity and to resignify humanity. | en |
dc.format.mimetype | application/pdf | pt_BR |
dc.language.iso | eng | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Abusões. Rio de Janeiro, RJ. Vol. 8, n. 19 (2022), p. 245-288 | pt_BR |
dc.rights | Open Access | en |
dc.subject | Toro, Guillermo del | pt_BR |
dc.subject | Monster | en |
dc.subject | Evil | en |
dc.subject | Cinema | pt_BR |
dc.subject | Gothic fiction | en |
dc.subject | Ficção | pt_BR |
dc.subject | Gótico | pt_BR |
dc.subject | The Devil’s Backbone | en |
dc.subject | Monstros | pt_BR |
dc.subject | Mal | pt_BR |
dc.title | A tragedy doomed to repeat itself time and again : monstrous representations in Guillermo Del Toro's The Devil's Backbone (2001) | pt_BR |
dc.type | Artigo de periódico | pt_BR |
dc.identifier.nrb | 001157245 | pt_BR |
dc.type.origin | Nacional | pt_BR |
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