A game to teach and apply design thinking for innovation
dc.contributor.author | Kloeckner, Ana Paula | pt_BR |
dc.contributor.author | Scherer, Jonatas Ost | pt_BR |
dc.contributor.author | Ribeiro, Jose Luis Duarte | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2023-01-12T04:56:37Z | pt_BR |
dc.date.issued | 2021 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 2318-9975 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10183/253609 | pt_BR |
dc.description.abstract | Objective: Develop and apply a game to facilitate the use of design thinking for innovation. Method: The construction of the game was based upon the Constructivism Theory. The game was developed following the steps of: (i) understanding the target audience and the context; (ii) defining learning objectives; (iii) structuring the experience; (iv) identifying resources and applying gamification elements; (v) evaluation. Originality/Relevance: Design Thinking emerges as an alternative to improve the innovation process in companies. To facilitate this innovation process, this paper presents a game, through its development and application, based on the principles and stages of Design Thinking, focusing on difficulties of its implementation. Results: The game provides an iterative passage through all stages of the design thinking, giving a holistic view of the process, starting with a deep understanding of the problem, and coming to a design solution. Social / management contributions: The results of the game application have shown its potential to: (i) ease teamwork, avoiding negative discussions and providing active participation from all students; (ii) lead to insight generation in a comprehensible way, making clear the difference between insights and ideas; (iii) simplify the use of inspiring methods and techniques (such as Persona, Empathy Map and Napkin Pitch); (iv) develop creative confidence; (v) provide a pleasant and motivating learning environment for collaborative multidisciplinary work. Theoretical/Methodological contributions: The game provides a method for building serious games and the game as a method of applying Design Thinking for Innovation. | en |
dc.description.abstract | Objetivo: Desenvolver e aplicar um jogo para facilitar o uso do design thinking para inovação. Método: A construção do jogo foi baseada na Teoria do Construtivismo. O jogo foi desenvolvido seguindo as etapas de: (i) compreensão do público-alvo e do contexto; (ii) definir objetivos de aprendizagem; (iii) estruturação da experiência; (iv) identificar recursos e aplicar elementos de gamificação; (v) avaliação. Originalidade / Relevância: O Design Thinking surge como alternativa para melhorar o processo de inovação nas empresas. Para facilitar esse processo de inovação, este artigo apresenta um jogo, por meio de seu desenvolvimento e aplicação, baseado nos princípios e etapas do Design Thinking, com foco nas dificuldades de sua implementação. Resultados: O jogo fornece uma passagem iterativa por todas as fases do design thinking, dando uma visão holística do processo, começando com uma compreensão profunda do problema e chegando a uma solução de design. Contribuições sociais / gerenciais: Os resultados da aplicação do jogo mostraram seu potencial para: (i) facilitar o trabalho em equipe, evitando discussões negativas e proporcionando a participação ativa de todos os alunos; (ii) levar à geração de insights de forma compreensível, deixando clara a diferença entre insights e ideias; (iii) simplificar o uso de métodos e técnicas inspiradoras (como Persona, Empathy Map e Guardanapo); (iv) desenvolver confiança criativa; (v) proporcionar um ambiente de aprendizagem agradável e motivador para o trabalho multidisciplinar colaborativo. Contribuições teórico-metodológicas: O jogo fornece um método para a construção de serious games e o jogo como método de aplicação do Design Thinking para a inovação. | pt_BR |
dc.description.abstract | Objetivo: Desarrollar y aplicar un juego para facilitar el uso del Design Thinking para la innovación. Método: La construcción del juego se basó en la Teoría del Constructivismo. El juego se desarrolló siguiendo los pasos de: (i) comprender al público objetivo y el contexto; (ii) definición de objetivos de aprendizaje; (iii) estructurar la experiencia; (iv) identificación de recursos y aplicación de elementos de gamificación; (v) evaluación. Originalidad / Relevancia: El Design Thinking surge como una alternativa para mejorar el proceso de innovación en las empresas. Para facilitar este proceso de innovación, este trabajo presenta un juego, a través de su desarrollo y aplicación, basado en los principios y etapas del Design Thinking, enfocándose en las dificultades de su implementación. Resultados: el juego proporciona un pasaje iterativo a través de todas las etapas del Design Thinking, brindando una visión holística del proceso, comenzando con una comprensión profunda del problema y llegando a una solución de Design. Contribuciones sociales / de gestión: Los resultados de la aplicación del juego han demostrado su potencial para: (i) facilitar el trabajo en equipo, evitar discusiones negativas y proporcionar una participación activa de todos los estudiantes; (ii) conducir a la generación de conocimientos de una manera comprensible, dejando clara la diferencia entre conocimientos e ideas; (iii) simplificar el uso de métodos y técnicas inspiradoras (como Persona, Empathy Map y Napkin Pitch); (iv) desarrollar la confianza creativa; (v) proporcionar un entorno de aprendizaje agradable y motivador para el trabajo multidisciplinario colaborativo. Contribuciones teóricas / metodológicas: El juego proporciona un método para construir juegos serios y el juego como método de aplicación del Design Thinking para la innovación. | es |
dc.format.mimetype | application/pdf | pt_BR |
dc.language.iso | eng | pt_BR |
dc.relation.ispartof | IJI - International Journal of Innovation [recurso eletrônico]. São Paulo. Vol. 9, n. 3 (2021), p. 557-587. | pt_BR |
dc.rights | Open Access | en |
dc.subject | Innovation | en |
dc.subject | Inovação | pt_BR |
dc.subject | Design thinking | pt_BR |
dc.subject | Game | en |
dc.subject | Innovación | es |
dc.subject | Juego | es |
dc.title | A game to teach and apply design thinking for innovation | pt_BR |
dc.title.alternative | Um jogo para ensinar e aplicar o design thinking para inovação | pt |
dc.title.alternative | Un juego para enseñar y aplicar el design thinking en la innovación | en |
dc.type | Artigo de periódico | pt_BR |
dc.identifier.nrb | 001153702 | pt_BR |
dc.type.origin | Nacional | pt_BR |
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