O filme Don Juan DeMarco e a construção do ‘homem sedutor'
View/ Open
Date
2021Type
Title alternative
The film Don Juan DeMarco and the construction of the ‘seductive man'
Abstract in Portuguese (Brasil)
Este artigo analisa cenas do filme Don Juan DeMarco(1995), uma das obras que compõem a pesquisa “Lições de masculinidades no cinema em quatro filmes”, com o objetivo de investigar as formas de masculinidade evidenciadas na trama por meio das relações entre os personagens. Isso posto, assume-se como problema de pesquisa a capacidade pedagógica das produções cinematográficas. Portanto, ao longo deste trabalho, são examinadas as masculinidades encontradas no filme e sua interseção com o campo de p ...
Este artigo analisa cenas do filme Don Juan DeMarco(1995), uma das obras que compõem a pesquisa “Lições de masculinidades no cinema em quatro filmes”, com o objetivo de investigar as formas de masculinidade evidenciadas na trama por meio das relações entre os personagens. Isso posto, assume-se como problema de pesquisa a capacidade pedagógica das produções cinematográficas. Portanto, ao longo deste trabalho, são examinadas as masculinidades encontradas no filme e sua interseção com o campo de pesquisa educacional, partindo dos estudos sobre sexualidade de Michel Foucault (1984, 1988) e das contribuições sobre gênero de Luciana Gruppelli Loponte (2010) e de Anneke Smelik (2016a, 2016b), entre outros autores. Uma das possíveis conclusões é a hipótese de que a temática do homem que se torna um sedutor é uma das formas de exercer a masculinidade, perseverante ainda hoje em grandes produções do cinema estadunidense, assunto que se almeja desdobrar em futuras investigações. ...
Abstract
The present article analyzes scenes from the film Don Juan DeMarco(1995), directed by Jeremy Leven, one of the works that constitute the ongoing research “Lições de masculinidades no cinema em quatro filmes”(Masculinity lessons in cinema in four movies), to investigate the hypothesis of a man as aseductive individual, a form of masculinity evidenced in the plot, through knowledge transmitted by the protagonist to the other characters. That said, it is assumed as a research problem the pedagogic ...
The present article analyzes scenes from the film Don Juan DeMarco(1995), directed by Jeremy Leven, one of the works that constitute the ongoing research “Lições de masculinidades no cinema em quatro filmes”(Masculinity lessons in cinema in four movies), to investigate the hypothesis of a man as aseductive individual, a form of masculinity evidenced in the plot, through knowledge transmitted by the protagonist to the other characters. That said, it is assumed as a research problem the pedagogical capacity of cinematographic productions, having as general objective to analyze the teachings about masculinity in the work examined. Preliminarily, it dealswith the pedagogical character found in cinema. The masculinity found in this cinematographic production is examined and the intersection with the educational research field, starting from theoretical references such as Michel Foucault's studies on sexuality (1984, 1988) and the contributions on gender by Luciana Gruppelli Loponte (2010) and Anneke Smelik (2016a, 2016b), among other authors. One of the possible conclusions is the hypothesis that the theme of the man who becomes a seducer, a fundamental partof the plot of the film Don Juan DeMarco(1995), is one of the ways of exercising masculinity, persevering even today in great American cinema productions, a subject that is aimed at being developed in future investigations. ...
In
Revista Digital do LAV. Santa Maria : Laboratório de Artes Visuais, 2021. Vol. 14, n. 3 (2021), p. 5-26
Source
National
Collections
-
Journal Articles (40175)
This item is licensed under a Creative Commons License