Usos do primitivismo : pedra, barro e arquitetura moderna
Date
2017Type
Title alternative
Uses of primitivism : stone, clay and modern architecture
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
Apesar de problemáticas, as noções de “primitivo” e “primitivismo” foram categorias essenciais para a arte e a arquitetura moderna na América Latina, tanto para produtores (arquitetos e artistas), quanto para seus intérpretes (historiadores e críticos). Estiveram fortemente associadas tanto à contribuição latino-americana para uma modernidade universal quanto à apreciação historiográfica dessa contribuição. Este texto tem por objetivo cercar determinados “usos do primitivismo” na arquitetura su ...
Apesar de problemáticas, as noções de “primitivo” e “primitivismo” foram categorias essenciais para a arte e a arquitetura moderna na América Latina, tanto para produtores (arquitetos e artistas), quanto para seus intérpretes (historiadores e críticos). Estiveram fortemente associadas tanto à contribuição latino-americana para uma modernidade universal quanto à apreciação historiográfica dessa contribuição. Este texto tem por objetivo cercar determinados “usos do primitivismo” na arquitetura sul-americana, que coincidem com a presença de materiais naturais, como a pedra e o barro, e de técnicas construtivas pré-industriais. Embora essa presença possa ser discutida apenas nos termos de uma relação com o “vernáculo”, adota-se propositalmente a noção de “primitivismo”, por exibir um impasse (de certa forma indiferente ao vernáculo) de uma ligação intelectual, e não natural, com a tradição. O trabalho finaliza com algumas notas sobre a proposta de Lucio Costa para a casa operária de Monlevade no Brasil (1936) e as alternativas do grupo Austral para a casa rural argentina (1939). ...
Abstract
Despite problematic, the notions of “primitive” and “primitivism” were essential categories to modern art and architecture in Latin America, for both producers (architects and artists) and interpreters (historians and critics). These notions have been strongly associated both with the Latin American contribution to modernity, and with the historiographical assessment of this contribution. The main goal of this text is to point out certain “uses of primitivism” in South American architecture, as ...
Despite problematic, the notions of “primitive” and “primitivism” were essential categories to modern art and architecture in Latin America, for both producers (architects and artists) and interpreters (historians and critics). These notions have been strongly associated both with the Latin American contribution to modernity, and with the historiographical assessment of this contribution. The main goal of this text is to point out certain “uses of primitivism” in South American architecture, as coincident with the presence of natural materials such as stone and clay, and pre-industrial building techniques. Although this presence could be also discussed in terms of its relationship to the vernacular, the notion of “primitivism” was chosen on purpose, as it exhibits an impasse (in some way indifferent to the vernacular), of an intellectual, and not natural, connection with tradition. The article finishes with some notes on Lucio Costa’s proposal for working class houses at Monlevade in Brazil (1936), and the alternatives presented by Austral group to rural houses in Argentina (1939). ...
In
Pós : revista do programa de pós-graduação em arquitetura e urbanismo da FAUUSP. n. 43 (ago. 2017), p. 80-97
Source
National
Collections
-
Journal Articles (40281)Applied and Social Sciences (4125)
This item is licensed under a Creative Commons License