A matemática, as avaliações externas e a construção do índice de Desenvolvimento da Educação Básica (IDEB) brasileiro
dc.contributor.author | Klein, Delci Heinle | pt_BR |
dc.contributor.author | Traversini, Clarice Salete | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2020-12-05T04:26:23Z | pt_BR |
dc.date.issued | 2018 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 2255-453X | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10183/216094 | pt_BR |
dc.description.abstract | This article provides some notes about the external evaluations [ PISA and ProofBrazil ] of the Brazilian basic education, their intersections with Mathematics and the Development Index of Basic Education -IDEB . Seeks to show how mathematics can be a determining factor of the quality of education , therefore, to compose the Test Brazil , proficiency in mathematics is used in the preparation of IDEB , which , according to the Ministry of Education, aims to measure the quality of each school and school system . Thus , we seek our analysis of proficiency in mathematics in children and young Brazilians from the PISA 2012 report data and microdata from the National Institute of Research Anísio Teixeira-INEP | en |
dc.description.abstract | Opresente artigo traz alguns apontamentos acerca das avaliações externas [PISA e Prova Brasil] da Educação Básica brasileira, suas intersecções com a Matemáticae com o Índice de Desenvolvimento da Educação Básica -IDEB. Procura mostrar como a Matemática pode ser um fato determinante de qualidade da educação, pois, ao compor a Prova Brasil, a proficiência em Matemática é utilizada na elaboração do IDEB, que, segundo o Ministério da Educação, visa “medir a qualidade de cada escola e rede de ensino”. Assim, buscamos nossa análise da proficiência em Matemática, de crianças e jovens brasileiros, a partir de dados do relatório do PISA 2012 e dos microdados do Instituto Nacional de Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira-INEP. | pt_BR |
dc.format.mimetype | application/pdf | pt_BR |
dc.language.iso | por | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Global Knowledge Academics: Madri, 2018. Revista Internacional de Educación y Aprendizaje. Vol. 6, n. 1 (2018), p. 10-18 | pt_BR |
dc.rights | Open Access | en |
dc.subject | External evaluation | en |
dc.subject | Lei de diretrizes e bases da educação nacional | pt_BR |
dc.subject | Avaliação da educação | pt_BR |
dc.subject | Proficiency in mathematics | en |
dc.subject | Index | en |
dc.subject | Índice de Desenvolvimento da Educação Básica | pt_BR |
dc.subject | IDEB | en |
dc.subject | Matemática | pt_BR |
dc.title | A matemática, as avaliações externas e a construção do índice de Desenvolvimento da Educação Básica (IDEB) brasileiro | pt_BR |
dc.title.alternative | Mathematics, external evaluations and the construction of the Basic Education DevelopmentIndex (IDEB) Brazilia | en |
dc.type | Artigo de periódico | pt_BR |
dc.identifier.nrb | 001068386 | pt_BR |
dc.type.origin | Estrangeiro | pt_BR |
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