As metrópoles transfronteiriças e a construção de cooperações estratégicas em Basileia e Genebra : fronteiras sempre ambivalentes
Fecha
2017Autor
Otro título
Building cooperation strategies in the cross-border metropolises of Basel and Geneva : a continuously ambivalent border
Materia
Resumo
As cooperações transfronteiriças, iniciadas nos anos 1970 entre comunidades limítrofes localizadas tanto de um lado como do outro de uma fronteira internacional, não parecem esgotar-se. Pelo contrário, novas iniciativas foram realizadas nas últimas décadas, em Basileia e em Genebra, duas cidades suíças em situação fronteiriça, cujas periferias urbanas situam-se parcialmente do outro lado das fronteiras internacionais. O objetivo deste artigo é mostrar que essas duas aglomerações transfronteiriç ...
As cooperações transfronteiriças, iniciadas nos anos 1970 entre comunidades limítrofes localizadas tanto de um lado como do outro de uma fronteira internacional, não parecem esgotar-se. Pelo contrário, novas iniciativas foram realizadas nas últimas décadas, em Basileia e em Genebra, duas cidades suíças em situação fronteiriça, cujas periferias urbanas situam-se parcialmente do outro lado das fronteiras internacionais. O objetivo deste artigo é mostrar que essas duas aglomerações transfronteiriças apresentam características de metrópoles transfronteiriças. Apesar de serem cidades pequenas, Basileia e Genebra podem ser consideradas “polos de excelência”, de acordo com a expressão de Jacques Lévy para qualificar as metrópoles. Além disso, elas preenchem os requisitos de Blotevogel e Danielzyk (2009) para definir uma metrópole. Porém, a análise das funções metropolitanas no espaço urbano mostra que, em geral, estas estão amplamente concentradas de um lado da fronteira, na aglomeração urbana, em um polo metropolitano. Em contrapartida, esse polo organiza um vasto espaço transfronteiriço, sendo que uma parte dele apresenta a forma de uma aglomeração transfronteiriça. A metrópole também é, sobretudo, um projeto político de responsabilidade dos dois cantões de que fazem parte essas cidades. O objetivo desses projetos é propor uma visão integrada da aglomeração e definir uma perspectiva comum de ordenamento territorial. As fronteiras, mesmo pacificadas e abertas, não deixam de revelar profundas diferenças, o que torna a gestão dessas aglomerações especialmente complexa. ...
Abstract
The expansion of communication networks on global level offers original cooperation possibilities between territories likely to challenge the logic of proximity (Castells, 1996). The cross-border cooperation initiated in the seventies between neighboring actors, located on both side of an international border, does not seem to fall off. On the contrary, new initiatives have been elaborated this last decade, especially in Basel and in Geneva, both cities located on international borders, with ur ...
The expansion of communication networks on global level offers original cooperation possibilities between territories likely to challenge the logic of proximity (Castells, 1996). The cross-border cooperation initiated in the seventies between neighboring actors, located on both side of an international border, does not seem to fall off. On the contrary, new initiatives have been elaborated this last decade, especially in Basel and in Geneva, both cities located on international borders, with urban peripheries overcrossing the boundaries. Our aim is to look after the specificities of cross-border metropolis according to the examples of Geneva and Basel. Despite their small size, Basel and Geneva, are both “poles of excellence” (Lévy, 1995) on global level and are well connected to global networks. They satisfy all the conditions provided by Blotevogel and Danielzyk, of being metropolises (2009). The cross-border dimension brings some specificities: for instance, it significantly increases the level of complexity, especially on political level. Thus, metropolises are also political constructions. The analysis of the development of institutional frames and cross-border development plans will help us to understand the intentions of public authorities of the core cities but also of the cross-border peripheral authorities: German and French territories in Basel and French in Geneva. For example, the analysis of public transport network and plans show a high degree of integration, but also the difficulties to build a real cross-border metropolis. The issue is often to lean on a cross-border cooperation (proximity), to reinforce the competitiveness but also the readability on global, European and national level. The complexity of the strategy depends mainly on the size of the public authorities and the national territory to which they belong. In fact, while using the border as a resource, the public authorities are reinforcing its ambiguous and ambivalent character at local level. ...
En
Boletim Gaucho de Geografia. Porto Alegre. V. 44, n. 1-2 (2017), p. 23-41
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