Escritores e assassinos : os "homens de letras" nos romances de Graciliano Ramos
View/ Open
Date
2019Type
Title alternative
Writers and murderers : the "men of letters" in the novels of Graciliano Ramos
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
Nos primeiros três romances de Graciliano Ramos, encontramos narradores em primeira pessoa com uma importante relação com as letras e a erudição. Nenhum deles, no entanto, poderia ser caracterizado como escritor heroico, inconformado com o mundo, como vários narradores dos romances 1930. Ao invés disso, eles fazem uso do conhecimento como forma de manutenção de poder, seja por uma falsa distinção literária, como o narrador de Caetés, pela imposição violenta, como Paulo Honório em São Bernardo, ...
Nos primeiros três romances de Graciliano Ramos, encontramos narradores em primeira pessoa com uma importante relação com as letras e a erudição. Nenhum deles, no entanto, poderia ser caracterizado como escritor heroico, inconformado com o mundo, como vários narradores dos romances 1930. Ao invés disso, eles fazem uso do conhecimento como forma de manutenção de poder, seja por uma falsa distinção literária, como o narrador de Caetés, pela imposição violenta, como Paulo Honório em São Bernardo, ou pelo relato de vingança, com a voz de Luís da Silva em Angústia. ...
Abstract
In the first three novels of Graciliano Ramos, we see first person narrators who have a significant relation to literacy and lore. Nonetheless, none of them could be seen as heroic writers, discontented with reality, in oposition to the many writers from the novels of 1930. Instead, they use their knowledge as a form of maintaining their power, either as a masked literary distinction, such as presented in Caetés by its narrator, as a truculent coercion, by Paulo Honorio in São Bernardo, or by a ...
In the first three novels of Graciliano Ramos, we see first person narrators who have a significant relation to literacy and lore. Nonetheless, none of them could be seen as heroic writers, discontented with reality, in oposition to the many writers from the novels of 1930. Instead, they use their knowledge as a form of maintaining their power, either as a masked literary distinction, such as presented in Caetés by its narrator, as a truculent coercion, by Paulo Honorio in São Bernardo, or by a narrative of vengeance, found in Angústia through Luís da Silva’s voice. ...
In
Cadernos do IL. Porto Alegre, RS. N. 58 (out. 2019), p. [94-108]
Source
National
Collections
-
Journal Articles (40021)
This item is licensed under a Creative Commons License