Mostrar registro simples

dc.contributor.authorLessa, Bruno de Souzapt_BR
dc.contributor.authorSouza, Ana Clara Aparecida Alves dept_BR
dc.contributor.authorLopes, Fernando Diaspt_BR
dc.date.accessioned2019-10-30T03:45:37Zpt_BR
dc.date.issued2019pt_BR
dc.identifier.issn1517-9702pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10183/201093pt_BR
dc.description.abstractThis theoretical essay aims to provide a sociological explanation for the increasing importance of sustainability principles and practices in Management Schools. It does so by approximating two theoretical perspectives. First, from a macrosociological standpoint, it employs some of Pierre Bourdieu’s core concepts and his theory of the State to interpret how sustainability-related principles and practices have advanced in Management Schools, theorizing about the context of developed countries. Second, it changes the focus onto a microsociological perspective to analyze how these advances have been taking place in Brazil. In order to do so, it utilizes Bernard Lahire’s conceptual apparatus and his sociology at an individual scale. Therefore, this essay supports a double-folded argument. On the one hand, it claims that in developed countries the State has been the protagonist for the advancement of sustainability in Management Schools, since the State has the power over monopolies that are fundamental to engender social changes at national level. On the other hand, when its focus is shifted onto Brazilian reality, it argues that the State has a smaller participation regarding the advancements of sustainability-related practices and principles in Management Schools. Thus, the essay claims it is necessary to change the focus to the importance of key individuals, who have been essential for such advances.en
dc.description.abstractEste ensaio teórico tem como objetivo fornecer uma explicação sociológica para a crescente importância dos princípios e práticas da Sustentabilidade nas Escolas de Gestão. Para isso, aproxima duas perspectivas teóricas. Primeiro, sob um ponto de vista macrossociológico, emprega alguns conceitos centrais de Pierre Bourdieu e sua teoria do Estado para interpretar como os princípios e práticas relacionados à Sustentabilidade têm avançado nas Escolas de Gestão, teorizando a partir do contexto de países desenvolvidos. Segundo, muda-se o foco para uma perspectiva microssociológica para analisar como esses avanços têm ocorrido no Brasil. Nesse sentido, utiliza o aparato conceitual de Bernard Lahire e sua sociologia em escala individual. Sendo assim, este ensaio defende um duplo argumento. Por um lado, sustenta que em países desenvolvidos o Estado tem sido o protagonista para os avanços da Sustentabilidade nas Escolas de Gestão, pois é o Estado que possui os monopólios fundamentais para engendrar mudanças sociais em um nível nacional. Por outro lado, quando se volta para a realidade brasileira, argumenta que o Estado passa a ter uma participação menor nos avanços dos princípios e práticas relacionados à Sustentabilidade. Defende-se que se faz necessário mudar o foco para a importância de indivíduos-chave, que têm sido essenciais para tais avanços.pt_BR
dc.format.mimetypeapplication/pdfpt_BR
dc.language.isoengpt_BR
dc.relation.ispartofEducação e pesquisa. São Paulo. Vol. 45 (oct. 2019), p. 1-16, e206670pt_BR
dc.rightsOpen Accessen
dc.subjectSustentabilidadept_BR
dc.subjectSustainabilityen
dc.subjectManagement schoolsen
dc.subjectEnsino de administraçãopt_BR
dc.subjectBourdieu, Pierre, 1930-2002pt_BR
dc.subjectManagement schools in Brazilen
dc.subjectLahire, Bernardpt_BR
dc.titleWhy has sustainability advanced in management schools ? A sociological explanationpt_BR
dc.title.alternativePor que a Sustentabilidade tem avançado nas Escolas de Gestão ? Uma explicação sociológicapt
dc.typeArtigo de periódicopt_BR
dc.identifier.nrb001104834pt_BR
dc.type.originNacionalpt_BR


Thumbnail
   

Este item está licenciado na Creative Commons License

Mostrar registro simples