Mostrar registro simples

dc.contributor.authorBattisti, Elisapt_BR
dc.date.accessioned2019-10-17T03:51:10Zpt_BR
dc.date.issued2019pt_BR
dc.identifier.issn1414-7564pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10183/200749pt_BR
dc.description.abstractThis paper aims to discuss the use of the notion of literacy in different proposals of sociolinguistic analysis and in studies of phonological variation in Brazilian Portuguese. It adopts methodological procedures of bibliographic research (ECO, 2002 [1977]) and follows the notion of literacy by Kleiman (1995) as well as labovian sociolinguistic theories (LABOV, 1972) to select and critically appreciate the proposals of Kroch (1978), Finegan and Biber (2001), Milroy (2001), Preston (2001), Irvine (2001), Eckert (2004, 2012), Coupland (2007) and the studies of Vieira (2002) and Link (2018), among others. The study shows that literacy explains the linguistic conservatism of groups of higher social status in their lower proportions of application of processes occurring below the level of social consciousness. Literacy also defines a certain type of register that may be subject to variation and gives rise to certain personae. Education, like literacy, plays a role in the frequency and diffusion of linguistic variables and influences the valuation of variable forms used in stylistic practices and in the construction of social identities.en
dc.description.abstractEste artigo discute em que medida a noção de letramento é contemplada em propostas de análise sociolinguística e em estudos de variação fonológica no português brasileiro. Emprega procedimentos metodológicos da pesquisa bibliográfica (ECO, 2002 [1977]) e fundamenta-se tanto na concepção de letramento de Kleiman (1995) quanto na perspectiva sociolinguística variacionista laboviana (LABOV, 1972) para selecionar e apreciar criticamente as propostas de Kroch (1978), Finegan e Biber (2001), Milroy (2001), Preston (2001), Irvine (2001), Eckert (2004, 2012), Coupland (2007), além dos estudos de Vieira (2002) e Link (2018), entre outros. O estudo mostra que o letramento motiva o conservadorismo do dialeto de grupos de maior status social a processos que ocorrem abaixo do nível da consciência social, define um certo tipo de registro passível de variação e compõe certas personae. A escolarização, como o letramento, tem papel na frequência e difusão das variáveis e responde pela valoração social das formas variáveis usadas em práticas estilísticas e na construção de identidades sociais.pt_BR
dc.format.mimetypeapplication/pdfpt_BR
dc.language.isoengpt_BR
dc.relation.ispartofRevista da ANPOLL. Florianópolis, SC. N. 49 (jul./set. 2019), p. 39-51pt_BR
dc.rightsOpen Accessen
dc.subjectLiteracyen
dc.subjectLetramentopt_BR
dc.subjectSociolinguisticsen
dc.subjectVariação fonológicapt_BR
dc.subjectLíngua portuguesapt_BR
dc.subjectPhonological variationen
dc.subjectSociolingüísticapt_BR
dc.subjectLinguísticapt_BR
dc.titleThe notion of literacy in sociolinguistic theory and in studies of phonological variation in Brazilian Portuguese : contributions to the discussion of literacy and education in Brazilpt_BR
dc.title.alternativeA noção de letramento na teoria sociolinguística e em estudos de variação fonológica no português brasileiro : contribuições para a discussão sobre letramento e escolarização no Brasilpt
dc.typeArtigo de periódicopt_BR
dc.identifier.nrb001103856pt_BR
dc.type.originNacionalpt_BR


Thumbnail
   

Este item está licenciado na Creative Commons License

Mostrar registro simples