Demandas curriculares e lexicografia : os dicionários escolares são adequados para a produção textual?
View/ Open
Date
2011Type
Subject
Abstract in Portuguese
Este estudo está inserido no campo da lexicografia pedagógica. Tendo em vista o crescente interesse pelos dicionários escolares de língua portuguesa no Brasil, o objetivo do trabalho é avaliar o potencial dessas obras como auxiliares no processo de ensino-aprendizagem, com ênfase nas atividades de produção textual. O método consiste na análise dos segmentos informativos de verbetes de obras escolares, tendo em vista as disposições curriculares dos PCN (1998). Os resultados mostram que os dicion ...
Este estudo está inserido no campo da lexicografia pedagógica. Tendo em vista o crescente interesse pelos dicionários escolares de língua portuguesa no Brasil, o objetivo do trabalho é avaliar o potencial dessas obras como auxiliares no processo de ensino-aprendizagem, com ênfase nas atividades de produção textual. O método consiste na análise dos segmentos informativos de verbetes de obras escolares, tendo em vista as disposições curriculares dos PCN (1998). Os resultados mostram que os dicionários escolares costumam oferecer informações assistemáticas e pouco úteis para a produção. ...
Abstract
This paper is related to the search field of the pedagogical lexicography. Taking into account the growing interest in Portuguese school dictionaries used in Brazil, this paper aims at evaluating the potential of these reference works for aiding the learning process, with particular attention to writing. For this purpose, we analyzed the component parts of microstructure of school dictionaries, taking into account the National Curriculum Parameters elaborated by the Brazilian Ministry of Educat ...
This paper is related to the search field of the pedagogical lexicography. Taking into account the growing interest in Portuguese school dictionaries used in Brazil, this paper aims at evaluating the potential of these reference works for aiding the learning process, with particular attention to writing. For this purpose, we analyzed the component parts of microstructure of school dictionaries, taking into account the National Curriculum Parameters elaborated by the Brazilian Ministry of Education in 1998. The results show that the school dictionaries offer unsystematically and useless information for writing. ...
In
Revista virtual de estudos da linguagem - ReVEL. Novo Hamburgo, RS. Vol. 9, n. 17 (ago. 2011), p. 167-190
Source
National
Collections
-
Journal Articles (40281)
This item is licensed under a Creative Commons License