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dc.contributor.authorVerruck, Fábiopt_BR
dc.contributor.authorNique, Walter Meuccipt_BR
dc.date.accessioned2018-05-18T02:27:02Zpt_BR
dc.date.issued2017pt_BR
dc.identifier.issn2319-0639pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10183/178489pt_BR
dc.description.abstractRecommendation agents have been used to assist consumers in online purchase for almost 20 years. Their use has been studied in academic research with two different approaches. The first one addresses computational problems related to generating accurate recommendations. The other seeks to understand how user interaction with recommendation agents can alter behaviors in online shopping. Through bibliometric and scientometric methods, this study looked for the most influential papers, authors and journals in the field of behavioral recommendation research. In the present work, only articles investigating behavioral aspects of recommendation usage were considered. The identified articles were analyzed in terms of their methodology, variables and repercussion. At the end, a total of 175 articles published in journals from many different fields of academic research were found, attesting the multidisciplinary nature of this topic. Most of the studies were empirical investigations using experimental methodology, however theoretical papers showed to be more influential. It was possible to identify 29 different dependent variables used to measure the effects of recommendations in online assisted purchase. The 19 independent variables used in these studies were related to characteristics of the recommendation agent, user characteristics or vendor characteristics. Results also showed that the field still lacks confirmatory studies capable of creating a greater assurance for the knowledge already developed in the field.en
dc.description.abstractum período de cerca de 20 anos. Sua utilização atualmente é estudada na pesquisa acadêmica a partir de duas diferentes abordagens. A primeira se destina à resolução de problemas computacionais relacionados à geração de recomendações acuradas. A segunda tem como intuito entender como a interação do usuário com agentes de recomendação pode alterar seu comportamento de compra online. Usando um método bibliométrico e cientométrico, este estudo buscou os artigos, autores e publicações mais influentes no campo de pesquisa comportamental. Isto significa que apenas artigos que investigaram aspectos comportamentais do uso de recomendações foram considerados. Os artigos identificados foram também analisados em termos de sua metodologia, variáveis e repercussão. A maioria dos estudos se tratavam de investigações empíricas usando metodologia experimental, entretanto os artigos teóricos se demonstraram mais influentes. Também foi possível identificar 29 variáveis dependentes usadas para medir os efeitos das recomendações em compras online assistidas. As 19 variáveis independentes usadas nesses estudos estavam relacionadas com características do agente de recomendação, características do usuário ou características do vendedor. Os resultados também demonstraram que o campo ainda carece de estudos confirmatórios capazes de criar mais certeza para o conhecimento já desenvolvido na área.pt_BR
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoengpt_BR
dc.relation.ispartofRevista brasileira de gestão e inovação. Caxias do Sul, RS. Vol. 5, n. 1 (set./dez. 2017), p. 101-124pt_BR
dc.rightsOpen Accessen
dc.subjectRecommendation agentsen
dc.subjectComportamento do consumidorpt_BR
dc.subjectConsumer behavioren
dc.subjectComércio eletrônicopt_BR
dc.subjectBibliometric analysisen
dc.titleThe behavioral side of recommendation agents : a bibliometric reviewpt_BR
dc.title.alternativeO lado comportamental dos agentes de recomendação : uma revisão bibliométricapt_BR
dc.typeArtigo de periódicopt_BR
dc.identifier.nrb001067835pt_BR
dc.type.originNacionalpt_BR


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