Análise da construção dos conceitos de proporcionalidade com a utilização do software Geoplano Virtual
View/ Open
Date
2013Author
Type
Title alternative
Analysis of the construction of the concepts of proportionality using the software Geoplano Virtual
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
Este artigo apresenta resultados de uma pesquisa relacionada com a utilização de recursos digitais para a aprendizagem dos conceitos de proporcionalidade. A principal base teórica para esta análise é a Teoria dos Campos Conceituais, de Gérard Vergnaud, e a metodologia escolhida é a Engenharia Didática. Os sujeitos da pesquisa são alunos de uma oitava série de uma escola municipal situada no interior do Rio Grande do Sul. Tem-se o relato de uma das atividades com a análise das construções concei ...
Este artigo apresenta resultados de uma pesquisa relacionada com a utilização de recursos digitais para a aprendizagem dos conceitos de proporcionalidade. A principal base teórica para esta análise é a Teoria dos Campos Conceituais, de Gérard Vergnaud, e a metodologia escolhida é a Engenharia Didática. Os sujeitos da pesquisa são alunos de uma oitava série de uma escola municipal situada no interior do Rio Grande do Sul. Tem-se o relato de uma das atividades com a análise das construções conceituais dos alunos utilizando o software geoplano virtual. Observou-se que, na resolução das situações, nem sempre o campo conceitual pôde ser construído de forma abrangente, evidenciando um processo de construção de conhecimentos que não se dá de forma linear. ...
Abstract
This article presents the results of research related to the use of digital resources for learning the concepts of proportionality. The main theoretical basis for this analysis is Conceptual Fields Theory by Gérard Vergnaud, and the methodology chosen is the Didactical Engineering. The subjects of this research were eighth-grade students from a school in a small town, Rio Grande do Sul, Brazil. There was a report of one of the activities with the analysis of students’ conceptual constructions u ...
This article presents the results of research related to the use of digital resources for learning the concepts of proportionality. The main theoretical basis for this analysis is Conceptual Fields Theory by Gérard Vergnaud, and the methodology chosen is the Didactical Engineering. The subjects of this research were eighth-grade students from a school in a small town, Rio Grande do Sul, Brazil. There was a report of one of the activities with the analysis of students’ conceptual constructions using the Virtual Geoplano software. It was observed that in the resolution of situations the conceptual field cannot not always can be made in a wide-ranging way, and that the process of knowledge making is not linear. ...
In
Ciência & educação. Bauru. Vol. 19, n. 2 (2013), p. 267-278
Source
National
Collections
-
Journal Articles (39774)Exact and Earth Sciences (6068)
This item is licensed under a Creative Commons License