Experiências constitutivas de professores/as como espectadores/as
View/ Open
Date
2024Author
Type
Title alternative
Constitutive experiences of teachers as spectators
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
Neste artigo, corpo e linguagem são articulados como categorias mediadoras na constituição de professores de teatro e dança brasileiros como espectadores. Apresenta-se uma análise qualitativa de dados obtidos através de questionário longo realizado no ano de 2013 com 95 professores e professoras de teatro e dança, atuantes no campo da educação regular e do ensino informal. As memórias das construções identitárias e subjetivas como espectadores de professores das artes da cena são pistas precios ...
Neste artigo, corpo e linguagem são articulados como categorias mediadoras na constituição de professores de teatro e dança brasileiros como espectadores. Apresenta-se uma análise qualitativa de dados obtidos através de questionário longo realizado no ano de 2013 com 95 professores e professoras de teatro e dança, atuantes no campo da educação regular e do ensino informal. As memórias das construções identitárias e subjetivas como espectadores de professores das artes da cena são pistas preciosas na condução de processos pedagógicos e artísticos de mediação no ensino regular de artes e na ação cultural. As reflexões a partir do material empírico são traçadas em articulações teóricas com acadêmicos que têm se dedicado a questões concernentes à formação de espectadores, neurociências e função do espectador, aspectos sociológicos e culturais como mediação das experiências de recepção, semiologia teatral, entre outros. ...
Abstract
In this article, body and language are articulated as mediating categories in the constitution of Brazilian theater and dance teachers as spectators. A qualitative analysis of data obtained through a long questionnaire carried out in 2013 with 95 theater and dance teachers, working in the field of regular education and informal education, is presented. The memories of identity and subjective constructions as spectators of performing arts teachers are precious clues in conducting pedagogical and ...
In this article, body and language are articulated as mediating categories in the constitution of Brazilian theater and dance teachers as spectators. A qualitative analysis of data obtained through a long questionnaire carried out in 2013 with 95 theater and dance teachers, working in the field of regular education and informal education, is presented. The memories of identity and subjective constructions as spectators of performing arts teachers are precious clues in conducting pedagogical and artistic mediation processes in regular arts teaching and cultural action. The reflections based on the empirical material are outlined in theoretical articulations with academics who have dedicated themselves to issues concerning the formation of spectators, neurosciences and the function of the spectator, sociological and cultural aspects such as mediation of reception experiences, theatrical semiology, among others. ...
In
Cena. Porto Alegre, RS. Vol. 42, n. 3 (set./dez 2024), p. 1-15
Source
National
Collections
-
Journal Articles (42998)Humanities (7477)
This item is licensed under a Creative Commons License
