Educação problematizadora em curso técnico para agentes comunitários de saúde : experiência de produção de significados no trabalho em saúde
Date
2022Type
Title alternative
The problematizing education approach in a technical course for community health workers : an experience of meaning production in health work
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
Este estudo de caso de abordagem qualitativa analisou o significado da experiência de formação do agente comunitário de saúde (ACS) em município do Sul do Brasil, a partir do referencial teórico da educação problematizadora de curso técnico dos Ministérios da Educação e Saúde. Foram realizadas entrevistas com ACS que finalizaram o curso e gestores da saúde e educação envolvidos com o desenvolvimento e acompanhamento pedagógico do curso (n=17), análise dos portfólios dos educandos e Projeto Peda ...
Este estudo de caso de abordagem qualitativa analisou o significado da experiência de formação do agente comunitário de saúde (ACS) em município do Sul do Brasil, a partir do referencial teórico da educação problematizadora de curso técnico dos Ministérios da Educação e Saúde. Foram realizadas entrevistas com ACS que finalizaram o curso e gestores da saúde e educação envolvidos com o desenvolvimento e acompanhamento pedagógico do curso (n=17), análise dos portfólios dos educandos e Projeto Pedagógico de curso. Material textual foi interpretado pela análise de conteúdo apoiada pelo software Visual Qualitative Data Analysis (ATLAS.ti). As aprendizagens no curso agregaram conhecimentos que facilitaram a abordagem/orientação do ACS às famílias, melhoraram sua habilidade de comunicação e interpessoais, ampliaram o entendimento de saúde incluindo determinantes sociais do processo saúde-doença, preparando-os para lidar com problemas complexos, o que trouxe segurança, confiança e tranquilidade ao processo de trabalho. Educação problematizadora, valorizando metodologias ativas de ensino-aprendizagem-avaliação, produziu aprendizados conectados com as vivências desses profissionais. O curso também qualificou o pertencimento do ACS à equipe. Desafios foram observados em relação ao entendimento/execução dessas metodologias ativas. Pesquisas sobre o tema da formação e avaliação do trabalho do ACS que envolvam a percepção da equipe e usuários são recomendadas. ...
Abstract
This qualitative case study analyzed the meaning of the experience of training the community health agent (CHA) in a municipality in the south of Brazil, based on the problematizing education approach proposed by the Ministries of Education and Health. Interviews were conducted with CHA who completed the course and health and education managers involved with the development and pedagogical monitoring of the course (n=17), analysis of the students' portfolios and the Pedagogical Course Project. ...
This qualitative case study analyzed the meaning of the experience of training the community health agent (CHA) in a municipality in the south of Brazil, based on the problematizing education approach proposed by the Ministries of Education and Health. Interviews were conducted with CHA who completed the course and health and education managers involved with the development and pedagogical monitoring of the course (n=17), analysis of the students' portfolios and the Pedagogical Course Project. Textual material was interpreted by content analysis supported by ATLAS.ti software. The course strengthened the CHA knowledge on how to approach and inform the families, improved their communication and interpersonal skills, and also broadened their understanding on the concept of health by including social determinants of the health-disease process, preparing them to deal with complex problems. The course increased security, confidence and tranquility to the work process. Problematizing education approach, which greatly value the active teaching-learningassessment methodologies, produced learnings connected with the experiences of the CHA. The course also improved the CHA feeling of being part of a team. Challenges were observed regarding the understanding/execution of the active course methodologies. Research on CHA training and work evaluation involving the perception of staff and users is recommended. ...
In
Physis : revista de saúde coletiva. Rio de Janeiro. Vol. 32, n.3 (2022), e320310, 25 p.
Source
National
Collections
-
Journal Articles (40361)Health Sciences (10795)
This item is licensed under a Creative Commons License