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dc.contributor.authorJensen, Betina Marianopt_BR
dc.contributor.authorMaghous, Denise Bernaudpt_BR
dc.contributor.authorCampos Filho, Americopt_BR
dc.date.accessioned2020-12-11T04:11:55Zpt_BR
dc.date.issued2020pt_BR
dc.identifier.issn1983-4195pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10183/216406pt_BR
dc.description.abstractThe study of shallow tunnels introduces different aspects when compared to deep tunnels analysis. Among these characteristics can be emphasized the non-uniform shape of the deformed cross-section and the impossibility of some simplifications such as the consideration of homogeneous stresses around the excavation. Since the tunnel lining is subject to combined bending and compression, shallow tunnels are more susceptible to the development of final tensile stresses (not founded in deep tunnels) and the consequent concrete cracking. This paper presents a numerical simulation in finite elements with the ANSYS software. The purpose of the study is to analyze the cracking influence in the displacements of shallow tunnels, treating the concrete behavior by three different models: elastic, viscoelastic and viscoelastic with cracking effects.en
dc.description.abstractO estudo de túneis superficiais apresenta peculiaridades se comparado à análise de túneis profundos. Dentre estes aspectos, pode-se enfatizar o formato não uniforme da seção deformada e a impossibilidade de adotar algumas simplificações, como a consideração de tensões uniformes ao redor da escavação. Uma vez que o revestimento do túnel está sujeito à flexo-compressão, túneis superficiais são mais suscetíveis ao desenvolvimento de tensões finais de tração (não encontradas em túneis profundos) e a consequente fissuração do concreto. Este artigo apresenta uma simulação numérica pelo método dos elementos finitos, realizada com o software ANSYS. O estudo tem o objetivo de analisar a influência da fissuração nos deslocamentos de túneis superficiais, ao tratar o comportamento do concreto por meio de três diferentes modelos: elástico, viscoelástico e viscoelástico com fissuração.pt_BR
dc.format.mimetypeapplication/pdfpt_BR
dc.language.isoengpt_BR
dc.relation.ispartofRevista IBRACON de Estruturas e Materiais [recurso eletrônico]. São Paulo, SP. Vol. 13, no. 6 (Oct. 2020), Art. e13606, 15 p.pt_BR
dc.rightsOpen Accessen
dc.subjectShallow tunnelsen
dc.subjectTúneispt_BR
dc.subjectFissuras (Engenharia)pt_BR
dc.subjectCrackingen
dc.subjectElementos finitospt_BR
dc.subjectFinite element methoden
dc.subjectConcreteen
dc.subjectConcreto armadopt_BR
dc.subjectViscoelasticidadept_BR
dc.subjectViscoelasticityen
dc.titleInfluence of the cracking consideration in the displacements of a shallow tunnel lined in steel-reinforced concrete : numerical modelpt_BR
dc.title.alternativeInfluência da fissuração nos deslocamentos de um túnel superficial revestido em concreto armado : modelo numéricopt
dc.typeArtigo de periódicopt_BR
dc.identifier.nrb001119195pt_BR
dc.type.originNacionalpt_BR


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