The diurnal order of the image in Dracula, by Bram Stoker
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2018Author
Type
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O regime diurno da imagem em Drácula, de Bram Stoker
Subject
Abstract
The article proposes a reading of Bram Stoker’s Dracula analyzing the imagery in the novel in accordance with the Diurnal Order of the Image (DURAND, 1999), a perspective that encompasses images within three antithetical dichotomies: the theriomorphic and diæretic images (respectively related to an animal archetypology and to the devices and weapons of the hero), the nyctomorphic and spectacular images (related to darkness and light) and catamorphic and ascensional images, which are connected t ...
The article proposes a reading of Bram Stoker’s Dracula analyzing the imagery in the novel in accordance with the Diurnal Order of the Image (DURAND, 1999), a perspective that encompasses images within three antithetical dichotomies: the theriomorphic and diæretic images (respectively related to an animal archetypology and to the devices and weapons of the hero), the nyctomorphic and spectacular images (related to darkness and light) and catamorphic and ascensional images, which are connected to falling and rising. The conclusion highlights the universality in the imagery Stoker employs in his work, which might explain Dracula’s timelessness and power. ...
Abstract in Portuguese (Brasil)
O artigo propõe uma leitura de Drácula, de Bram Stoker analisando as imagens no romance de acordo com o Regime Diurno da Imagem (DURAND, 1999), uma perspectiva que engloba o imaginário com base em três dicotomias antitéticas: as imagens teriomórficas e diairéticas (respectivamente relacionadas a uma arquetipologia animal e às armas e recursos do herói), as imagens nictomórficas e espetaculares (relacionadas à escuridão e à luz) e as imagens catamórficas e ascensionais, ligadas à queda e à ascen ...
O artigo propõe uma leitura de Drácula, de Bram Stoker analisando as imagens no romance de acordo com o Regime Diurno da Imagem (DURAND, 1999), uma perspectiva que engloba o imaginário com base em três dicotomias antitéticas: as imagens teriomórficas e diairéticas (respectivamente relacionadas a uma arquetipologia animal e às armas e recursos do herói), as imagens nictomórficas e espetaculares (relacionadas à escuridão e à luz) e as imagens catamórficas e ascensionais, ligadas à queda e à ascensão. A conclusão ressalta a universalidade na imagética que Stoker emprega em seu trabalho, o que pode explicar a atemporalidade e o poder de Drácula. ...
In
Organon. Porto Alegre, RS. Vol. 33, n. 65 (jul./dez. 2018), p. [83]-96
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