Explorando recursos simples de informática e audiovisuais : uma experiência no ensino de fluidos
View/ Open
Date
2004Type
Title alternative
Exploring simple computational and audiovisual resources in teaching fluids
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
Relata-se a utilização de trechos de filmes produzidos pela indústria cinematográfica como elemento motivador de alunos do Ensino Médio, no estudo de um tema específico de Física. O tema Fluidos foi abordado com a utilização de trechos de quatro filmes. Os clipes foram exibidos em cinco momentos diferentes e, a partir de cada um desses momentos, foi trabalhado um bloco de conteúdos. A proposta foi aplicada em turmas da Escola de Ensino Médio Almirante Lamego em Laguna, SC, uma cidade litorânea ...
Relata-se a utilização de trechos de filmes produzidos pela indústria cinematográfica como elemento motivador de alunos do Ensino Médio, no estudo de um tema específico de Física. O tema Fluidos foi abordado com a utilização de trechos de quatro filmes. Os clipes foram exibidos em cinco momentos diferentes e, a partir de cada um desses momentos, foi trabalhado um bloco de conteúdos. A proposta foi aplicada em turmas da Escola de Ensino Médio Almirante Lamego em Laguna, SC, uma cidade litorânea. Foi explorado o estudo das embarcações e, também, incluído o estudo da fluidodinamica, em geral não tratada no nível médio de ensino. Apesar de se tratar tão-somente de uma experiência de ensino, e não de uma pesquisa, o trabalho foi inspirado na teoria de desenvolvimento humano histórico-cultural de Vygotsky, e nas teorias de aprendizagem significativa de Ausubel e de Novak. Observou-se que os alunos ficaram mais motivados e envolvidos nas aulas, passando a perceber a Física como ligada a situações da sua realidade, além de passarem a adotar, como espectadores, uma atitude mais crítica em relação aos filmes. ...
Abstract
It is described the use of parts of movies produced by the motion pictures industry, as a motivation element for high school students, in studying a specific matter in Physics. The subject Fluids was treated with the use of pieces of four titles. The clips were exhibited in ve distinct moments, from which each of five blocks of a topic was studied. The proposal was experimented with classes of the school Escola de Ensino Médio Almirante Lamego, in Laguna, State of Santa Catarina, a seashore t ...
It is described the use of parts of movies produced by the motion pictures industry, as a motivation element for high school students, in studying a specific matter in Physics. The subject Fluids was treated with the use of pieces of four titles. The clips were exhibited in ve distinct moments, from which each of five blocks of a topic was studied. The proposal was experimented with classes of the school Escola de Ensino Médio Almirante Lamego, in Laguna, State of Santa Catarina, a seashore town. The study of ships and their construction was explored including, also, fluid dynamics, which normally is not a matter of high school curriculum in Brazil. In spite of being a simple teaching experiment, not a research project, the work was inspired on the Vygotsky theory of human historical-cultural development, and the theories of meaningful learning of Ausubel and Novak. It was observed that the students showed an increase in motivation and involvement with the class, with a higher perception of the link of Physics with their reality; also, as spectators, they have become more critic about films. ...
In
Revista brasileira de ensino de fisica. Vol. 26, n. 4 (out./dez. 2004), p. 323-333
Source
National
Collections
-
Journal Articles (39566)Exact and Earth Sciences (6036)
This item is licensed under a Creative Commons License