Do mundo ao sagrado : o papel da efervescência na teoria moral durkheimiana
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2013Author
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Abstract in Portuguese (Brasil)
Meu objetivo neste artigo é discutir o signifi cado do conceito de efervescência na obra durkheimiana e apontar o papel que esse processo desempenha em relação à sua teoria moral. De modo geral, a argumentação versa em torno da articulação de três pressupostos estruturais da teoria moral durkheimiana, quais sejam, 1) a vinculação entre sagrado e ideal moral, 2) a concepção acerca da natureza humana como sendo essencialmente dual e 3) a proposta normativa de Durkheim de institucionalização de um ...
Meu objetivo neste artigo é discutir o signifi cado do conceito de efervescência na obra durkheimiana e apontar o papel que esse processo desempenha em relação à sua teoria moral. De modo geral, a argumentação versa em torno da articulação de três pressupostos estruturais da teoria moral durkheimiana, quais sejam, 1) a vinculação entre sagrado e ideal moral, 2) a concepção acerca da natureza humana como sendo essencialmente dual e 3) a proposta normativa de Durkheim de institucionalização de uma moralidade laica. Ao fi nal, proponho ao leitor uma refl exão sobre a pertinência de sua defesa de um “sagrado laico” a partir dos desafi os morais que caracterizam o mundo contemporâneo. ...
Abstract
My main purpose in this paper is to argue on the meaning of the concept of effervescence within durkheimian work, pointing to the role played by this process in the general scenario of his moral theory. Roughly speaking, the argumentation is grounded on the articulation between three structural premises of Durkheimian moral theory, namely: 1) the attachment between the sacred and the moral ideal; 2) his conception about human nature as essential dual and 3) Durkheim`s normative defence of insti ...
My main purpose in this paper is to argue on the meaning of the concept of effervescence within durkheimian work, pointing to the role played by this process in the general scenario of his moral theory. Roughly speaking, the argumentation is grounded on the articulation between three structural premises of Durkheimian moral theory, namely: 1) the attachment between the sacred and the moral ideal; 2) his conception about human nature as essential dual and 3) Durkheim`s normative defence of institutionalization of secular morality. Towards the end I incite the reader to think about the pertinence of his defence of a “secular sacred”, in the light of the moral challenges in contemporary world. ...
In
Horizontes antropológicos. Porto Alegre, RS. Vol. 19, n. 40 (jul./dez. 2013), p. 395-421
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