Relatividade restrita no ensino médio : os conceitos de massa relativística e de equivalência massa-energia em livros didáticos de física
View/ Open
Date
2004Type
Title alternative
Special relativity in high school : the concepts ofrelativistic mass and mass-energy equivalence in physics textbooks
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
Neste trabalho, discutem-se dois conceitos amplamente difundidos em livros didáticos de ensino médio que abordam a Relatividade Restrita (RR): massa relativística e equivalência massa-energia. A partir de uma análise crítica da abordagem desses conceitos em diversas obras, foi possível constatar, por um lado, que a massa relativística é introduzida como sendo um conceito fundamental da RR, quando, de fato, é uma noção inadequada e que, portanto, não deveria ser abordada; e, por outro, que essas ...
Neste trabalho, discutem-se dois conceitos amplamente difundidos em livros didáticos de ensino médio que abordam a Relatividade Restrita (RR): massa relativística e equivalência massa-energia. A partir de uma análise crítica da abordagem desses conceitos em diversas obras, foi possível constatar, por um lado, que a massa relativística é introduzida como sendo um conceito fundamental da RR, quando, de fato, é uma noção inadequada e que, portanto, não deveria ser abordada; e, por outro, que essas obras freqüentemente interpretam de forma errônea o significado da equivalência massa-energia. ...
Abstract
In this work we discuss two concepts widely presented in high school physics textbooks in the context of Special Relativity: relativistic mass and massenergy equivalence. It was possible to observe that these concepts are not being presented in a rigorous way, leading textbooks to convey serious misconceptions. Relativistic mass is presented as a fundamental concept when in fact it is an inadequate notion. On the other hand, the meaning of the mass-energy equivalence has been dealt with erroneo ...
In this work we discuss two concepts widely presented in high school physics textbooks in the context of Special Relativity: relativistic mass and massenergy equivalence. It was possible to observe that these concepts are not being presented in a rigorous way, leading textbooks to convey serious misconceptions. Relativistic mass is presented as a fundamental concept when in fact it is an inadequate notion. On the other hand, the meaning of the mass-energy equivalence has been dealt with erroneously, which can lead the reader to misunderstandings. ...
In
Caderno brasileiro de ensino de fisica. FLorianópolis. Vol. 21, n. 1 (abr. 2004), p. 83-102
Source
National
Collections
-
Journal Articles (41542)Exact and Earth Sciences (6257)
This item is licensed under a Creative Commons License