O papel social do bibliotecário na construção da cidadania em comunidades carentes
View/ Open
Date
2007Author
Advisor
Academic level
Graduation
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
Este estudo busca verificar o papel do profissional bibliotecário no desenvolvimento humano da sociedade. Apresenta a importância da democratização e do acesso à informação para a construção e o fortalecimento da cidadania das comunidades excluídas socialmente. Busca definir a atuação social do profissional da área de Biblioteconomia e a sua interrelação com o desenvolvimento sociocultural das comunidades carentes de informação. A pesquisa aborda, ainda, a tímida preocupação social das universi ...
Este estudo busca verificar o papel do profissional bibliotecário no desenvolvimento humano da sociedade. Apresenta a importância da democratização e do acesso à informação para a construção e o fortalecimento da cidadania das comunidades excluídas socialmente. Busca definir a atuação social do profissional da área de Biblioteconomia e a sua interrelação com o desenvolvimento sociocultural das comunidades carentes de informação. A pesquisa aborda, ainda, a tímida preocupação social das universidades no contexto da formação acadêmica do futuro profissional da Biblioteconomia. ...
Abstract
This study aims to analyze the role of librarians in relation to the human development of society. It points out the relevance of the democratization and access to information for the construction and consolidation of citizenship among socially excluded communities. It attempts to define LIS professionals’ social performance and their interrelation with sociocultural developments among those communities in need of information. Moreover, this research approaches the scarce social concern univers ...
This study aims to analyze the role of librarians in relation to the human development of society. It points out the relevance of the democratization and access to information for the construction and consolidation of citizenship among socially excluded communities. It attempts to define LIS professionals’ social performance and their interrelation with sociocultural developments among those communities in need of information. Moreover, this research approaches the scarce social concern universities have concerning the education and training of future LIS (Library and Information Science) professionals. ...
Institution
Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação. Curso de Biblioteconomia.
Collections
This item is licensed under a Creative Commons License