A ansiedade em situações escolares
View/ Open
Date
2012Author
Advisor
Academic level
Specialization
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
Este trabalho teve como proposta articular os motivos da ansiedade da criança e do adolescente à dinâmica das situações escolares, uma vez que é fato que os conflitos internos nas diferentes fases de seu desenvolvimento interferem no comportamento e nas relações sociais e isso reflete no dia a dia do ambiente escolar. Sendo assim, é importante que haja um maior conhecimento e preparo do professor e da equipe escolar para lidar com aspectos relacionados ao desenvolvimento da criança e do adolesc ...
Este trabalho teve como proposta articular os motivos da ansiedade da criança e do adolescente à dinâmica das situações escolares, uma vez que é fato que os conflitos internos nas diferentes fases de seu desenvolvimento interferem no comportamento e nas relações sociais e isso reflete no dia a dia do ambiente escolar. Sendo assim, é importante que haja um maior conhecimento e preparo do professor e da equipe escolar para lidar com aspectos relacionados ao desenvolvimento da criança e do adolescente. Para tratar de tal tema, o trabalho se embasou em noções teóricas a respeito da angústia propostas por autores como Freud e Anna Freud, relacionando-os com questões práticas do cotidiano escolar, ilustradas por pesquisas já publicadas e em relatos de minha própria experiência. ...
Abstract
This work aimed at articulating the reasons of child and adolescent anxiety to the dynamic of school situations, since It is fact that the inner conflicts in the different stages of their development interfere in their behavior and social relationships and this reflects in the day by day of scholar routine. Thus, the knowledge and preparation of teachers and school staff is of great importance in the dealing with aspects related to child and adolescent development. To deal with the issue, this ...
This work aimed at articulating the reasons of child and adolescent anxiety to the dynamic of school situations, since It is fact that the inner conflicts in the different stages of their development interfere in their behavior and social relationships and this reflects in the day by day of scholar routine. Thus, the knowledge and preparation of teachers and school staff is of great importance in the dealing with aspects related to child and adolescent development. To deal with the issue, this work was based on theoretical notions concerning anxiety proposed by authors such as Freud and Anna Freud, relating the ideas with practical matters of school environment and exemplified by researches and situations of my own experience. ...
Institution
Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Instituto de Psicologia. Curso de Especialização em Psicologia Escolar.
Collections
-
Humanities (1949)
This item is licensed under a Creative Commons License