Pós-graduação Lato Sensu em enfermagem psiquiátrica e saúde mental : história, contexto institucional e atores
View/ Open
Date
2003Type
Title alternative
Posgrado Lato Sensu en Enfermería Psiquiátrica y salud mental : historia, contexto institucional y actores
Lato sensu post-graduation in psychiatry nursing and mental health : history, institutional context and actors
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
O objeto de estudo é o ensino de pósgraduação “lato-sensu” de enfermagem psiquiátrica e saúde mental das escolas de enfermagem: EE/UFRGS e EERP/USP. Apresentamos a caracterização desses cursos e o perfil de seus docentes. Através da análise dos planos de ensino, programas e documentos dos cursos de especialização dessas escolas, e de entrevistas semiestruturadas, obtivemos dados da história e estruturação desses cursos, que foram pioneiros e dinamizadores do ensino especializado da área. Aprese ...
O objeto de estudo é o ensino de pósgraduação “lato-sensu” de enfermagem psiquiátrica e saúde mental das escolas de enfermagem: EE/UFRGS e EERP/USP. Apresentamos a caracterização desses cursos e o perfil de seus docentes. Através da análise dos planos de ensino, programas e documentos dos cursos de especialização dessas escolas, e de entrevistas semiestruturadas, obtivemos dados da história e estruturação desses cursos, que foram pioneiros e dinamizadores do ensino especializado da área. Apresentamos suas características quanto à carga horária, número de disciplinas, titulação e formação dos docentes envolvidos, mostrando como vem se constituindo o ensino de enfermagem psiquiátrica e saúde mental. ...
Resumen
El tema del estudio es la enseñanza de posgrado “lato-sensu” de enfermería psiquiátrica y salud mental de las escuelas de enfermería: EE/UFRGS y EERP/USP. Presentamos las características de esos cursos y el perfil de sus docentes. A través del análisis de los planes de enseñanza, programas, y documentación de esas escuelas y mediante las entrevistas semiestructuradas obtuvimos los datos de la historia y estructura de dichos cursos, pioneros y dinamizadores de la enseñanza en ese campo. Presenta ...
El tema del estudio es la enseñanza de posgrado “lato-sensu” de enfermería psiquiátrica y salud mental de las escuelas de enfermería: EE/UFRGS y EERP/USP. Presentamos las características de esos cursos y el perfil de sus docentes. A través del análisis de los planes de enseñanza, programas, y documentación de esas escuelas y mediante las entrevistas semiestructuradas obtuvimos los datos de la historia y estructura de dichos cursos, pioneros y dinamizadores de la enseñanza en ese campo. Presentamos sus características respecto a la carga horaria, número de disciplinas, titulación y formación de los docentes involucrados, y así, enseñar cómo se está constituyendo la enseñanza de enfermería psiquiátrica y salud mental. ...
Abstract
The theme of this study is “latu sensu” postgraduation teaching in nursing psychiatry and mental health in EE/UFRGS and EERP/USP nursing schools. In this study we characterize this courses and the profile of its professors. Through the analysis of the teaching plans, programs and documents of the specialization courses, as well as through the analysis of semi-structured interviews, we obtained data regarding the history and structure of these courses, which were pioneers and motivators of the s ...
The theme of this study is “latu sensu” postgraduation teaching in nursing psychiatry and mental health in EE/UFRGS and EERP/USP nursing schools. In this study we characterize this courses and the profile of its professors. Through the analysis of the teaching plans, programs and documents of the specialization courses, as well as through the analysis of semi-structured interviews, we obtained data regarding the history and structure of these courses, which were pioneers and motivators of the specialized education in this field. The characterization of the courses will be done through the presentation of its timetable, number of disciplines, professional tittles, and development of the professors involved, in order to show how psychiatry nursing and mental health teaching has been constituted. ...
In
Revista brasileira de enfermagem. Brasilia. Vol. 56, n. 2 (mar./abr. 2003), p. 151-154
Source
National
Collections
-
Journal Articles (40361)Health Sciences (10795)
This item is licensed under a Creative Commons License