Perception of biological sciences graduates on botanical training
Date
2025Author
Type
Title alternative
Percepção de licenciandos de ciências biológicas sobre a formação botânica
Subject
Abstract
Botany teaching in school education faces several challenges, including obstacles in the initial training of teachers. Investigating pre-service teachers’ perceptions can improve teaching by emphasizing knowledge related to ecology, environmental issues, and food security. This study aimed to investigate the perceptions of undergraduate students enrolled in an Undergraduate Biology Teaching Degree regarding the inclusion of "Practices as Curricular Components" (PCCs) in required courses with bo ...
Botany teaching in school education faces several challenges, including obstacles in the initial training of teachers. Investigating pre-service teachers’ perceptions can improve teaching by emphasizing knowledge related to ecology, environmental issues, and food security. This study aimed to investigate the perceptions of undergraduate students enrolled in an Undergraduate Biology Teaching Degree regarding the inclusion of "Practices as Curricular Components" (PCCs) in required courses with botanical content. Taking a qualitative-quantitative methodology, a case study was conducted through Focus Group interviews and content analysis supported by NVivo software. The results are presented in two themed categories: (1) The inclusion of PCCs in core courses of botanical content; and (2) The pre-service teachers' perspectives on teaching Botany. The study showed that PCCs have been incorporated into Botany-related courses, but the allocated hours should be continuously reassessed, since a separation between course experiences for teaching and non-teaching degree tracks was observed. Participants also highlighted that many instructors are not licensed teachers or have been away from school for extended periods, resulting in a lack of engagement with innovative and diverse teaching methodologies. Consequently, students reported feeling unprepared to transpose university-level botanical content to classroom teaching. The findings broaden the understanding of Botany teaching in early teacher education and suggest continuous actions such as evaluation meetings, teacher training, curricular changes, and ongoing dialogue with program alumni. ...
Abstract in Portuguese (Brasil)
O ensino de botânica na Educação Básica enfrenta desafios, incluindo obstáculos na formação inicial dos professores. Investigar as percepções de licenciandos pode melhorar o ensino, valorizando conhecimentos sobre ecologia, questões ambientais e segurança alimentar. Este estudo buscou investigar a percepção dos estudantes do curso de Licenciatura em Ciências Biológicas sobre a inclusão das Práticas como Componente Curricular nas disciplinas obrigatórias com conteúdo de botânica. Utilizando abor ...
O ensino de botânica na Educação Básica enfrenta desafios, incluindo obstáculos na formação inicial dos professores. Investigar as percepções de licenciandos pode melhorar o ensino, valorizando conhecimentos sobre ecologia, questões ambientais e segurança alimentar. Este estudo buscou investigar a percepção dos estudantes do curso de Licenciatura em Ciências Biológicas sobre a inclusão das Práticas como Componente Curricular nas disciplinas obrigatórias com conteúdo de botânica. Utilizando abordagem quali-quantitativa, foi realizado um estudo de caso com entrevistas em Grupos Focais e análise de conteúdo com o software NVivo. Os resultados são apresentados em duas categorias temáticas: 1) A inclusão das Práticas como Componente Curricular (PCCs) nas disciplinas específicas de conteúdos botânicos e 2) A perspectiva do licenciando para ensinar botânica. O estudo demonstrou que foi realizada a inserção das PCCs nas disciplinas com conteúdo de botânica, porém essa carga horária deve ser continuamente avaliada porque se nota uma separação entre os momentos de aula para os licenciandos e para os bacharelandos. Os entrevistados também ressaltaram que muitos professores não são licenciados ou estão fora da escola há muito tempo e acabam por não trabalhar metodologias inovadoras e diversas. Como consequência, sentem-se inseguros em relação à transposição do conteúdo da graduação para a sua prática docente na escola. Os resultados ampliaram o entendimento sobre o ensino de botânica na formação inicial de professores, sugerindo reuniões de avaliação, capacitações para docentes, mudanças curriculares e diálogo com egressos como ações necessárias e contínuas. ...
In
ACTIO : docência em ciências. Paraná. Vol. 10, n.1 (jan./apr. 2025) ,18 p.
Source
National
Collections
-
Journal Articles (44208)Biological Sciences (3508)
This item is licensed under a Creative Commons License


