From quilombo to afro-latinoamérica : possibilities for anti-racist education
View/ Open
Date
2024Author
Type
Title alternative
Do Quilombo ao Afro-Latino-América : possibilidades para uma educação antirracista
Subject
Abstract in Portuguese (Brasil)
Os jornais Quilombo e Afro-Latino-América foram publicados em períodos da nossa história, - Estado Novo, 1937-1945, e Ditadura civil-militar, 1964-1985, - em que a “ideologia da democracia racial” foi defendida pelo Estado brasileiro de maneira vigorosa. Eles apontam ricas possibilidades para uma educação antirracista que é, inicialmente, definida. No presente artigo, apresentamos os jornais, seus principais temas e os contextos em que foram produzidos e, finalmente, indicamos proximidades das ...
Os jornais Quilombo e Afro-Latino-América foram publicados em períodos da nossa história, - Estado Novo, 1937-1945, e Ditadura civil-militar, 1964-1985, - em que a “ideologia da democracia racial” foi defendida pelo Estado brasileiro de maneira vigorosa. Eles apontam ricas possibilidades para uma educação antirracista que é, inicialmente, definida. No presente artigo, apresentamos os jornais, seus principais temas e os contextos em que foram produzidos e, finalmente, indicamos proximidades das duas experiências jornalísticas com as principais conquistas da população negra brasileira. ...
Abstract
The newspapers Quilombo and Afro-LatinAmerica were published in periods o four history,- Estado Novo, 1937-1945, and Ditadura civil-military, 1964-1985, - in which the “ideology of racial democracy” was defended by the Brazilian State vigorously. They point to rich possibilitties for na anti-racist education that is, initially, defined. In this article, we then presente the newspapers, their main themes and the contexts in which they were produced and, finally, we indicate the proximity two jou ...
The newspapers Quilombo and Afro-LatinAmerica were published in periods o four history,- Estado Novo, 1937-1945, and Ditadura civil-military, 1964-1985, - in which the “ideology of racial democracy” was defended by the Brazilian State vigorously. They point to rich possibilitties for na anti-racist education that is, initially, defined. In this article, we then presente the newspapers, their main themes and the contexts in which they were produced and, finally, we indicate the proximity two journalistic experiences to the main achievements of the Brazilian black population. ...
In
TEXTURA - Revista de Educação e Letras. Canoas, RS. Vol. 26 n. 65 (jan./mar. 2024), p. 153-174
Source
National
Collections
-
Journal Articles (42353)Humanities (7339)
This item is licensed under a Creative Commons License
